Az Ausztriában látottak és tapasztaltak után a kerékpáros túrázás mellett,
a hobby kerékpározás másik szakágát a mountain bike kerékpározást is
kipróbáltam. Amióta az e-bike kerékpárok ennyire elterjedtek az 50+,
vagy akár 60+ korosztály is bátran vállalkozhat ilyen kihívásokkal teli
sportra. Ezekkel a kerékpárokkal szinte minden terepen lehet boldogulni.
Számos esetben találkoztam gyalogtúrázás közben ilyen kerékpárosokkal.
Az osztrák MTB kerékpárutak változatosak, minden korosztály megtalálja
a magának megfelelőt, nagyon sok a kijelölt MTB útvonal. Ezeken az erdei
utakon, ösvényeken tekerni különleges élmény.
Első próbálkozásom a Börzsönybe vezetett. Mivel már jól ismertem a Királyrét
- Nagyhideghegy útvonalat ott tettem próbára először a kerékpáromat és
magamat. Aztán jött a Normafa és környéke, majd kézenfekvő volt, hogy
a Pilisben folytassam. Annál is inkább mivel jól megközelíthető vonattal
és autóval. A Pilisi Parkerdő Gazdaság számos helyen kialakított P+B,
azaz "Parkolj és Bringázz" pontot, ahonnan indulhatunk a MTB túrára.
Sok túraútvonal ötlet található a neten. Ezekből merítve a saját elképzeléseim
szerint átalakítottam őket és így jártam be az útvonalakat. Ez az írás
talán annyiban hiánypótló, hogy az útvonalak nem csak ismertetve vannak,
hanem a videókat megnézve átfogó képet nyerhetünk az utak minőségéről,
a terepviszonyokról, egyáltalán arról, hogy mi vár ránk útközben.
Persze az erdőben való kerékpározáshoz nem csak kerékpár kell, hanem
pontos tájékozódás is szükséges. Ezt segíti a GPS. Régebben Garmin GPS-t
használtam, azonban most már inkább a telefonomra telepített LOCUS PRO
navigációt favorizálom.
Terveim szerint a bemutatott útvonalak majd bővülni fognak annak függvényében,
ahogyan teljesítem őket. Az útvonalakról igyekszem néhány mondatot is
megosztani, azonban a hangsúlyt a videókra, itinerekre és track-re helyezem.
Akik végig nézik a videókat, átfogó képet nyernek a túrák útvonalairól.
Ezeket az utakat magam is bejártam így az információk és a látottak pontosak.
Tömegközlekedéssel:
Vonattal Budapest-Nyugati pu. - Kismaros. Ebben az esetben a túra útvonala
17.5 kilométer hosszabb lesz.
Hossz: 24.4 km
Nehézség: közepesnél kisebb
Szintemelkedés: 674 m
Szintcsökkenés: -679 m
Legmagasabb pont: 856 m
Legalacsonyabb pont: 251 m
Királyrét központi parkolójából indul a kerékpártúra. Az első 3.5 kilométeres
utat aszfalton tesszük meg a Cseresznyefa parkolóig. Onnan kezdődik a
széles, köves erdészeti út. Ezen kapaszkodunk folyamatosan felfelé. Az
első viszonyítási pont az 5.5 kilométernél elért Inóci kőbánya. A kilencedik
kilométer után a baloldalon látjuk majd a Magas-Tax turistaházat, minközben
körbe tekerjük. Mielőtt felérnénk a nagyhideghegyi turistaházhoz egy
visszafordító kanyart kell leküzdenünk. A kövek miatt sokszor kipörög
a kerék. Azonban, ha mindezt magunk mögött hagytuk már fenn is vagyunk
a csúcson a turistaháznál. Visszafelé ugyanez az útvonal. Óvatosan legurulunk
Királyrétre. Tulajdonképpen a MTB kerékpárt csupán a jobban tapadó terepgumik
indokolják.
Hossz: 11.4 km
Nehézség: könnyű
Szintemelkedés: 343 m
Szintcsökkenés: -347 m
Legmagasabb pont: 504 m
Legalacsonyabb pont: 254 m
Lejtő: 4.56 km
Emelkedő: 4.47 km
Normafa parkolóból indulunk a Zöld+ jelzésen,
majd a Sárga+ jelzést
követjük. 800 métert követően visszatérünk a Z+ jelzésre.
A Csacsi-réten keresztül Makkosmáriáig gurulunk a széles murvás, néhol
köves, néhol árkokkal szabdalt úton. A templomnál jobbra tartva a Makkosi
útra fordulunk, ami beletorkollik a Gábor Áron utcába. Innentől már aszfalúton
haladunk. Így jutunk ki egy széles 5 ágú kereszteződéshez, ahol a Jókai
utcába kanyarodva megyünk tovább a Madár közig. Itt lépcsőzünk egyet
és az Erkel utcán haladva érjük el Budakeszi Főutcáját. Nagy az autós
forgalom, a közúton kell kerékpározni 500 métert. A Budai Gesztenyés
vendéglőtől jobb oldalon kezdődik az erdőben vezető kék kerékpár piktogrammal
is jelzett MTB kerékpárút, ami párhuzamos a Budakeszi úttal. Szépjuhászné-ig
ezen haladunk. Innen kezdődnek a változatos meredekségű emelkedők. A
következő 200 métert a Piros jelzésen tesszük meg, majd
áttérünk a Sárga jelzésre. 800 métert követően a Sárga jelzés
kettéválik, mi a Sárga+ jelzést követve jutunk el a
Libegő végállomására. Innen már a Jánoshegyi úttal párhuzamosan futó
széles makadámúton érkezünk vissza a Normafa parkolóba.
Megközelítés autóval:
Velence: American Airlines Crew Parkoló (47.243360, 18.634693)
Tömegközlekedéssel:
Vonattal Budapest-Déli pu. - Velence. Ebben az esetben a túra útvonala
7 kilométerrel hosszabb lesz.
Hossz: 32.4 km
Nehézség: könnyű
Szintemelkedés: 595 m
Szintcsökkenés: -595 m
Legmagasabb pont: 296 m
Legalacsonyabb pont: 104 m
Lejtő: 10.73 km
Emelkedő: 10.41 km
Az M7 autópálya melletti velencei MOL kútnál található,
furcsa nevű - American Airlines Crew - parkolóból indulunk. A parkoló
végében található gyalogjárdán jutunk ki a Panoráma útra. Ez az aszfaltozott
út vezet a Bence-hegyi kilátóhoz. Két kilométer hosszan folyamatosan,
erősen emelkedik az út. Mielőtt elérnénk a kilátóhoz - az adó torony
után - egy villanyoszlopra festett kék kerékpár piktogram
és Sárga turistajelzés
mutatja, hogy jobbra kell kanyarodni. A jelzést követve földúton, lejtmenetben
kerékpározunk, közben elhaladunk egy szovjet emlékmű mellett. Így érkezünk
a Nadapi útra. Balra fordulva a Sukoró felé vezető aszfaltozott úton
folytatjuk az utat egészen a kerékpárút kezdetéig. Előtte élesen jobbra
térünk a közös Sárga, Piros és kék
kerékpár jelzésre.
Ez már MTB út. Néhol nagyon könnyű a széles erdei úton tekerni, máskor
nehezebb, mert vízmosás keresztezi, vagy éppen az egyik oldalon kíséri
az útvonalat. Egy idő után a Sárga jelzés elkanyarodik
mi pedig a kék kerékpár jelzést követjük továbbra is.
Miután felértünk a fennsíkra egészen a Zöld jelzésig
szintben kerékpározhatunk. Az Angelika-forrás közeléből indul a Zöld jelzés,
ezen folytatódik a kerékpártúra. Eleinte széles úton haladunk lefelé,
majd szűkül a turistaút, néhol már csak ösvény. Azon bukkanunk ki a
sukorói Erdész utcánál a betonútra. Ezen gurulunk le a Fehérvári útra.
Két kilométeren a közúton kerékpározunk. A Katonai Emlékparkhoz vezető
elágazásban jobbra fordulunk a makadám útra. Ismét a kék kerékpár piktogramot
követjük, ami eltér majd jobbra, de mi maradunk a makadám úton. Két kilométer
után elérjük a Piros+ turistaút és a kék kerékpár jelzésű
út közös szakaszát. Ezen haladunk a pákozdi Ingókőig és a közelében található
Pogánykőig. Ez a szakasz változatos terepen vezet. Megtalálható itt a
kemény földút, a vízmosásokkal tarkított szakasz, homokos talaj és a
réten keresztül vezető nyomvonal egyaránt. A Pogánykő után a cserjésen
keresztül haladva követjük a kék kerékpár piktogramot
és a Piros+ jelzést. Ez levezet bennünket a Velence-tó
kerékpárútra. Ezzel a mountain bike szakasz véget is ért, mert a folytatásban
már a kerékpárúton jutunk vissza a startvonalra. Útközben, ha teszünk
200 méter kitérőt, akkor megnézhetjük Miskahuszár hatalmas szobrát.
Visszatérve a kerékpárútra hosszú gurulás, egy körforgalom, majd egy
hosszabb és egy rövidebb emelkedő után elérjük a Pákozd-Sukoró Arborétumot.
Onnan legurulunk a Tópart útra. Az első kereszteződésnél balra fordulunk
és átkerékpározunk az autópálya alatt. Ezzel letértünk a Velencei tavat
megkerülő kerékpárútról. Követni kell az új kerékpáros jelzéseket, azok
mutatják az utat a sukorói sportpályához. Onnan kezdődik egy rövid 250
méteres kerékpárút, aminek a végén átkelünk az úttesten és folyamatos
emelkedés közben a Zalka Máté utcán kerékpározunk a Sukorói Református
templomig. A templomtól az útra felfestett nyilak illetve zöld
kerékpáros táblák fogják mutatni a további utat. A Nadapi utat elérve találjuk a
Gyapjaszsák nevezetű hatalmas követ. Innen kezdődik a kiépített kerékpárút,
ami kivezet Nadap főutcájához. Ezen jutunk majd vissza a kiindulási pontra.
Előtte, azonban - akinek van kedve - tehet egy kis kitérőt a Nadapi szintezési
ősjegyhez, - tábla fogja jelezni az út mellett - aki ez kihagyja az tovább
gurulhat az úton. A Spar áruháznál jobbra kell kanyarodni. Aki még nem
járt itt az megijedhet, mert az út szélén egy autópálya tábla van elhelyezve.
Előtte azonban ott van még a benzinkút és mielőtt azt elérnénk, mi egyenesen
megyünk tovább, majd jobbra kanyarodva a parkolóba érkezünk ahonnan indultunk.
Megközelítés autóval:
Fenyőgyöngye parkoló (47.541189, 19.001521)
Tömegközlekedéssel:
H5 HÉV-vel a Szépvölgyi úti megállóig, majd 3.5 kilométert emelkedőn
kerékpározva a Fenyőgyöngye parkolóig. Ebben az esetben az útvonal 7
kilométerrel hosszabb lesz.
Hossz: 14.6 km
Nehézség: könnyű
Szintemelkedés: 443 m
Szintcsökkenés: -454 m
Legmagasabb pont: 384 m
Legalacsonyabb pont: 278 m
Lejtő: 5.77 km
Emelkedő: 5.32 km
A Fenyőgyöngye vendéglőnél lévő parkolóból
indul a kerékpártúra. Mivel nagyon sokan járnak ide futni, kerékpározni,
kirándulni, nagy eséllyel tele lesz a parkoló. Érdemes tovább autózni
a Szépvölgyi úton a következő parkolási lehetőségig, ami a Szépvölgyi-köz
buszmegállónál található az erdő szélén, ha ez is tele van, akkor tovább
haladva még 800 métert ott a Kecske-hegyi parkoló az erdőben. A Hármashatárhegyi
úti emelkedőn tesszük meg az első métereket. Egy kilométert haladva
a Hármashatár-hegy csúcsára vezető úton, jobb oldalon indul a Zöld+ turistaút,
amit Feketesalak útnak neveznek. Ezen haladunk addig, amíg elérjük a Zöld jelzést.
Itt az eddigi követett jelzés elkanyarodik, nekünk pedig a Virágos-nyereg
felé vezető Zöld turistajelen kell tovább haladni. Innen
már a Guckler Károly úton vízszintben kerékpározunk a Hármashatárhegy
oldalában. Útközben elhaladunk a Guckler Károly kilátópont mellett ahonnan
remek kilátás nyílik Óbudára, a távolabbi Szentendrére és a pilisi hegyekre.
Egy erdei sorompót elérve megérkezünk a Virágos-nyeregbe.
Egyenesen megyünk tovább. A Csúcs-hegy oldalában tekerünk a Kék jelzésen.
A szakasz könnyen járható. Mikor kezdünk lefelé ereszkedni, akkor nehezítik
meg a haladást a nagyobb kődarabok az úton. Útelágazáshoz érkezünk, ahol
a Kék és a Zöld turistajelzés
találkozik. Egyiket sem követjük, hanem a piros kerékpár jelzésen
folytatjuk útunkat. Egy kilométer után a Sárgaháromszög jelzést
elérve élesen visszafelé fordulunk és a Tökhegyi úton a kék kerékpár jelzésen
érkezünk vissza a Virágos-nyeregbe. Az út változatos. Néha betonon, máskor
mezei ösvényen vagy éppen köves emelkedőn tekerünk vissza a Budai-hegység
nagy turistaút csomópontjához a Virágos-nyereghez.
Ha nincs nálunk GPS akkor, némi keresgélést igényel, míg megtaláljuk
a sokfelé ágazó utak közül a Sárga jelzést, mert ezen
a nagy szabad területen csak az út kezdetétől beljebb van az első látható
jel. Egy keskeny ösvényen folytatjuk a kerékpározást, ami majd kiszélesedik.
A Sárga jelzés egy idő után elkanyarodik. Nekünk azonban
a sárkányrepülő hangár felé kell tartanunk, most már a kék kerékpár piktogrammot
követve. Azon érkezünk meg a Határ-nyeregbe. Ez szintén egy nagy turistaút
csomópont. Innen a Kék jelzésen, a Glück Frigyes úton
kerékpározunk a Látó-hegyre. A széles jól járható turistaúton elhaladunk
az Oroszlán-szikla mellett, majd addig követjük a jelzést amíg egy
réten található focipályához nem érkezünk. A Kék jel
jobbra mutat. A mi útunk azonban, balra a lefelé vezető Zöld jelzésen
visz. Ezen jutunk el a Szépvölgyi útra, a parkolóba.
Útunk során sokszor kerékpározunk gyalogos turisták által is használt
utakon, fokozottan ügyeljünk a biztonságukra még akkor is, ha ezek az
utak jó szélesek.
Hossz: 21 km
Nehézség: könnyű
Szintemelkedés: 618 m
Szintcsökkenés: -616 m
Legmagasabb pont: 588 m
Legalacsonyabb pont: 339 m
Lejtő: 7.85 km
Emelkedő: 8.88 km
A túra útvonalából 7 kilométer valóban
MTB útvonal, a további kilométerek változó minőségű aszfaltúton vezetnek.
A Dobogókőre vezető út mellett, a Pilisszentkereszthez tartozó Kakas-hegy
buszmegállójánál találunk megfelelő parkolót ahonnan indíthatjuk a kerékpártúrát.
Aszfalt úton a zöld
kerékpár jelzésen indulunk. Hamarosan egy sorompót kell kikerülnünk.
1800 métert magunk mögött hagyva jobbra fordulunk egy széles földútra.
A zöld kerékpár jelet követjük, ami néha-néha feltűnik
a fákra festve, megerősítve bennünket, hogy jó helyen járunk. Az úton
jól lehet kerékpározni, szintemelkedés alig van. A 6. kilométer után
kibukkanunk a Lomhegyi-nyeregben, a kidőlt tölgyikrek nevezetű réten.
Ez egy turistaút csomópont. Itt keresztezi egymást a Piros és
a Sárgakerékpáros túra útvonal. Nekünk
balra kell kanyarodni továbbra is a zöld kerékpár bringajelzést
követve. Az erdei feltáróút továbbra is jó széles. Ezen kerékpározunk
2.5 kilómétert amikor elérjük a Sikárosi utat. Ez a túra legalacsonyabb
pontja. 339 méteren vagyunk. Balra kanyarodunk az aszfaltútra, ez fog
visszavezetni bennünket Kakas-hegyre.
Innentől a kék kerékpár jel mutatja nekünk az utat a
Király-kúti-nyeregig. A nyereg elágazásában jobbra fordulva kitérőt tehetünk
a dobogókői sípálya aljához. A sárga kerékpár jelzés
vezet bennünket oda. A három kilométeres kitérő után visszatérve az elágazáshoz
tovább kerékpározunk a kék kerékpárral jelzet úton.
A hátralévő 7 kilométer fele enyhe emelkedő, de a végén gurulva érkezünk
vissza a parkolóba.
Hossz: 13 km
Nehézség: közepes
Szintemelkedés: 460 m
Szintcsökkenés: -454 m
Legmagasabb pont: 400 m
Legalacsonyabb pont: 144 m
Lejtő: 5 km
Emelkedő: 4,55 km
Változatos terepen vezető, közepes nehézségű MTB túra. Vannak benne nagyon
jól járható, könnyű szakaszok és meredek, szűk ösvényen vezető részek
is. Solymár vasútállomásától indulunk. A körforgalmat a 2. kijáraton
hagyjuk el. A Rókus utcán a Zöld négyszög jelzésen
kerékpározunk az első kereszteződésig. Itt jobbra kanyarodunk a rövid
Major utcába, aminek a végén balra fordulunk. Elhaladunk a kápolna mellett.
Balra tartunk a Solymári várba vezető úton. Egy sorompó állja útunkat.
Kikerülve a Zöld turistajelzésen, emelkedőn haladunk.
A tetején egy réten találjuk magunkat. Megyünk tovább a földúton. A szántó
és az erdő között vezet az út. Elágazáshoz érkezve, jobbra fordulunk.
Kicsit beljebb meg fogjuk látni a fára festett Zöld jelzést.
Két kilométert haladva egy elágazáshoz érünk. A Zöld jelzés
balra fog mutatni, azonban nekünk egyenesen kell tovább menni mindaddig,
amíg egy sorompóhoz érkezünk. A sorompó előtt balra kanyarodik az út.
Azon folytatjuk a kerékpározást. Innentől a kék kerékpár jelet
követjük. 4.5 kilométernél a kék kerékpár jelzés útvonala
elkanyarodik balra, nekünk pedig rá kell térni a Zöld és Kék közös
turistaútakra. A következő egy kilométer lesz a legnehezebb szakasz az
egész túrán. Nagy kövek és a fák gyökerei nehezítik a kapaszkodást. Néhol
annyira beszűkül az ösvény, hogy csak a kerékpárt tolva lehet továbbmenni.
Útközben eltér a Kék jelzés, most már csak a Zöld vezet
bennünket. Az emelkedő tetején vissza lehet szállni a nyeregbe, mert
az ösvény ugyan még elég szűk, azonban már lehet rajta tekerni. Rövidesen
kiszélesedik a nyaralóházakhoz vezető földút. Ezen érkezünk meg a Virágos-nyeregbe.
A kék kerékpár szimbólumon haladunk most már lefelé
mindaddig, amíg a széles köves út véget nem ér. Ott balra kanyarodunk.
300 métert követően egy elágazáshoz érkezünk. Jobbra fordulunk a cserjésen
keresztül vezető kitaposott nyomvonalon. A szakasz végén jobbra kanyarodva
a Tökhegy és a Kálvária-hegy oldalában kerékpározunk. Többször találkozunk
majd a kék kerékpár jellel így tudhatjuk, hogy a terv
szerint haladunk. A széles földút alkalmanként ösvénnyé szűkül, azonban
nem okoz gondot a haladás rajta. Így érkezünk vissza ahhoz sorompóhoz
ahol a túra elején rátértünk a kék kerékpár jelzésre
(2.4 km-nél). Fára festett zöld kerékpár jelzés és a Sárga turistajel fogja mutatni merre menjünk. A következő egy kilométer erősen
lejt és a lefolyó csapadék által kimosott árkokkal szabdalt. Ezen bukkanunk
ki a rétre a Paprikás-pataknál. A patakkal párhuzamosan folytatjuk az
utat. Így jutunk el a Solymári vár aljába. Innen a Major utcán és a Rókus
utcán térünk vissza a Solymári vasútállomásra.
Megközelítés
autóval:
Szárliget, a Polgármesteri Hivatal előtt (7.519713, 18.489251)
Tömegközlekedéssel:
Vonattal Budapest-Déli pu. - Szárliget
Hossz: 35.5 km
Nehézség: könnyű
Szintemelkedés: 759 m
Szintcsökkenés: -763 m
Legmagasabb pont: 415 m
Legalacsonyabb pont: 192 m
Lejtő: 11.6 km
Emelkedő: 11.2 km
Minden évszakban járható útvonal, azonban
ősszel mikor a levelek sárgulni kezdenek és a természet a vörös, a sárga
és a zöld ezer színében és árnyalatában pompázik, felejthetetlen látványt
nyújt. Akik autóval érkeznek Szárligetre a Polgármesteri Hivatal előtt
tudnak parkolni. Innen kezdődik a túra. A vonattal érkezőknek a sínek
feletti gyalogos hídon át kell menni a túlsó oldalra. A Vasút utcából
tudnak eljutni az indulási pontra, a parkolóhoz. A Baross Gábor utcából
a Kék jelzésen
indulunk. Ez az egykor szebb napokat látott, nyomokban még aszfaltozottnak
látszó úton tekerve 1500 méter után elérjük az 1-es főutat. Átkelünk
rajta a túlsó oldalra, majd a sorompót kikerülve a forgalomtól elzárt
erdészeti úton folytatjuk útunkat. Aszfaltúton haladunk, azonban sok
a kátyú. Nincs útvonaljelzés sehol, az aszfalton kell maradni, ahogy
kanyarog az út. A 12. kilométer után becsatlakozik az erdészeti útba
a Sárga turista
útvonal, majd kicsit később a Zöld is. Megérkeztünk
a festői szépségű Fáni-völgybe. A 13. kilométernél elágazáshoz érünk,
jobbra fordulunk követve a Sárga jelet. 1500 méter
után a turistaút elkanyarodik, azonban mi az erdészeti úton megyünk tovább.
Innen már nincs jelentősége a különböző jelzéseknek. Az a fontos, hogy
az aszfaltúton maradjunk, még ha néha nem is annak látszik. A 24. kilométer
után megérkezünk a közútra a Homoküzem buszmegállóhoz.
Rátérve a műútra a Muta-hegy út, Hosszú sor, Baross Gábor úton jutunk
el Felsőgallára. Innen 700 méter hosszan kerékpárút van kiépítve, a templomnál
azonban vissza kell térni a közútra és azon haladni, amíg az 1-es utat
el nem érjük. Itt nincs más lehetőség a balra kanyarodásra, minthogy
250 métert azon megtenni és a besorolni a balra kanyarodó sávba. Három
kilométer kerékpározás után elérjük Szárliget szélét. A helyiségnév táblát
elhagyva a 2. kereszteződénél jobbra kell fordulni az István utcába,
aminek a végén van a parkoló, ahonnan indultunk.
Hossz:
18.6 km
Nehézség: könnyű
Szintemelkedés: 383 m
Szintcsökkenés: -402 m
Legmagasabb pont: 350 m
Legalacsonyabb pont: 193 m
Lejtő: 6.68 km
Emelkedő: 5.55km
Klotildliget vasúti megállóból indulunk
visszafelé a sínekkel párhuzamosan a vasúti átjáróig. Balra fordulunk
és az erdőbe vezető Szántói utcán kerékpározunk. Az erdő szélén balra
kanyarodunk, majd rögtön jobbra térünk. Egy fán feltűnik a kék kerékpár piktogram,
ami az Iluska-forrásig fogja kísérni utunkat, mutatva az irányt. Bemelegítésnek
emelkedővel kezdünk. 1.3 kilométernél vége az emelkedőnek. Turistaútak
csomópontjába érkezünk. A kék kerékpár jel jobbra mutat.
Gurulás következik, aminek a végén jobbra kanyarodik az út. Nyílegyenes
szakasz következik. Széles úton, hullámos terepen kerékpározunk, az emelkedőkön
lendületből átmegyünk. Figyeljünk az útra, mert földből lassító buckákat
emeltek keresztbe az úton. A hosszú egyenes végén, egy meredek emelkedő
előtt balra térünk. Háromszáz méter után egy rétre érkezünk, az Iluska-forráshoz.
A kék kerékpár jel egyenesen tovább mutat Pilisszántó
felé. Nekünk azonban át kell térnünk a réten álló kunyhót megkerülve
a zöld kerékpár jelzésre. Mindjárt egy emelkedővel kezdjük
az ismerkedést az úttal. 800 méteren keresztül tart az emelkedő. Utána
két kilométeren lejtmenet következik Pilisvörösvár széléig. Az erdőből
kibukkanva balra kell fordulni a Dugonics utcába - városi kerékpározás
következik, kis utcákban, aszfaltúton, 4 kilométeren keresztül - ezen
kerékpározunk az első kereszteződésig, a Tavasz utcáig. Jobbra fordulunk
és a Tavasz utca - Petőfi utca - Akácfa utca -Szabadság utca útvonalon
érkezünk meg a 10-es főúthoz. 400 métert kell rajta kerékpározni. A vasútállomás
parkolója az út bal oldalán található. Onnan indul a kerékpárút, ami
átvezet a vasúti híd alatt. Elérve a benzinkutat balra fordulunk a Görgey
utcába, majd 50 méter után élesen jobbra a Hany-közbe. Ennek folytatása
a Bem utca, ami elvezet a Szabadság útra. Jobbra fordulva a főúttal párhuzamos
utcába a Sport utcához érünk. Ezen elindulva a második kereszteződésénél
a Rét utcánál jobbra fordulunk. 250 méter után kettéválik az utca, balra
térünk az Alsórét utcába. Az aszfaltútat fokozatosan murvás út váltja
és lassan elhagyjuk a település házait. A városi szakasz kicsit bonyolultnak
tűnő kanyargásait azonban a kék kerékpár szimbólumok
jól jelzik. Átvezetnek bennünket a városon, feltéve, persze, ha valahol
nem tévesztünk. Erre azonban ott a GPS.
Természetvédelmi területre érünk. Balról egy kerítés kiséri útunkat.
A talaj homokos süppedős, nehéz rajta tekerni. A homokos szakasz után
köves kemény talaj következik. Ilyen úton vágunk át az elhagyott katonai
bázison. Piliscsabára érkezve az első jobbról csatlakozó utca a Máriapark
utca. Azon érjük el a 10-es főutat. Jobbra fordulunk. Forgalmas 500 méter
következik - figyelmesen közlekedjünk - majd balra fordulunk a Kenderesi
útra. Ez visszavezet a Klotildligeti vasúti megállóba.
A vasúttal utazóknak érdemes azon elgondolkodni, hogy megvárják e azt
a vonatot ami megáll Klotildligeten vagy kerékpároznak még 2 kilométert
Piliscsabáig, ahol sűrűbben megállnak a vasúti szerelvények, illetve
közvetlenül onnan is indulnak. Ebben az esetben csak a síneket kell követni,
mellette vezet az út Piliscsabára. A GPS track ezt a változatot mutatja.
Megközelítés tömegközlekedéssel:
Vonattal Rákosról vagy Budapest-Nyugati pályaudvarról Klotildligetre
Hossz:
57.8 km
Nehézség: közepes
Szintemelkedés: 1288 m
Szintcsökkenés: -1434 m
Legmagasabb pont: 533 m
Legalacsonyabb pont: 93 m
Lejtő: 19.6 km
Emelkedő: 16.3km
Ennek a közel 60 kilométer hosszú kerékpártúrának
a negyede, 16 km vezet MTB útvonalakon. A többi részén aszfaltozott úton
haladunk. Klotildliget vasúti megállóból indulunk visszafelé a sínekkel
párhuzamosan a vasúti átjáróig. Balra fordulunk és az erdőbe vezető Szántói
utcán kerékpározunk. Az erdő szélén balra kanyarodunk, majd rögtön jobbra
térünk. Egy fán feltűnik a kék kerékpár piktogram, ez
Pilisszántóig kíséri útunkat, mutatva az irányt. Bemelegítésnek emelkedővel
kezdünk. 1.3 kilométernél vége az emelkedőnek. Turistaútak csomópontjába
érkezünk. A kék kerékpár jel jobbra mutat. Gurulás következik,
aminek a végén jobbra kanyarodik az út. Nyílegyenes szakaszon folytatjuk.
Széles úton, hullámos terepen kerékpározunk, az emelkedőkön lendületből
átmegyünk. Figyeljünk az útra, mert földből lassító buckákat emeltek
keresztbe az úton. A hosszú egyenes végén, egy meredek emelkedő előtt
balra térünk. Háromszáz méter után egy rétre érkezünk az Iluska-forráshoz.
Egyenesen megyünk tovább a széles úton a kék kerékpár jelet
követve. Az erdő végétől göröngyös köves úton érjük el Pilisszántó határát.
Aszfaltozottra vált az út és azon jutunk el a falu főutcájához. Balra
kanyarodunk és követjük a közutat a falun keresztül. Két kilométer emelkedő,
majd fele olyan hosszú gurulás után jutunk el Pilisszentkeresztre a Dobogókői
úthoz. Balra kanyarodunk Dobogókő felé. 1500 méteres emelkedő áll előttünk,
amíg elérjük a Kakas-hegyi elágazást. A buszmegállónál jobbra fordulunk
a Kakashegyi parkolóhoz.
A parkolótól a zöld kerékpár jelet követjük. Hamarosan
egy sorompót kell kikerülnünk. 1800 métert magunk mögött hagyva jobbra
fordulunk egy széles földútra. A zöld kerékpár jelzés
néha-néha feltűnik a fákra festve, megerősítve bennünket, hogy jó helyen
járunk. Az úton jól lehet kerékpározni, szintemelkedés alig van. A 18.
kilométer után kibukkanunk a Lomhegyi-nyeregben, a kidőlt tölgyikrek
nevezetű réten. Ez egy turistaút csomópont. Itt keresztezi egymást a Piros
a Sárga és a kerékpáros túraútvonal. Nekünk balra kell
kanyarodni, továbbra is a zöld kerékpár jelet követve.
Az erdei feltáróút továbbra is jó széles. Ezen kerékpározunk 2.5 kilométert
amikor elérjük a Sikárosi utat. Jobbra fordulunk. A kék kerékpár és
a zöld kerékpár jelzések közös szakaszán járunk. Elhaladunk
a Nagy-rakodó mellett, majd egy Y elágazáshoz érkezünk. Balra fordulunk
Pilisszentlászló felé most már a kék kerékpár jelzést
követve. 2.5 kilométer hosszan emelkedik az út, aminek a végén jobbra
fordulunk. 200 méter után balra kanyarodva megérkezünk Pilisszentlászlóra.
A falu központja felé kerékpározunk. A Kossuth Lajos utcánál egy tábla
fogja jelezni az utat a Pap-rét felé, jobbra mutatva. Még mindig a kék
kerékpár jelzésű úton haladunk. Az utca végén magunk mögött
hagyjuk a települést. Szűk ösvény és hatalmas kövek állítanak kihívás
elé bennünket. Nem szégyen leszállni a nyeregből és tolva megtenni ezt
a néhányszáz méteres szakaszt. Az ösvény egyszer csak széles földútra
vált, ezen érkezünk meg a Hegytető parkolóba.
Utólag belegondolva érdemes kihagyni ezt a szakasz. Ekkor nem kell elfordulni
Pilisszentlászló közepe felé, hanem a közúton egyenesen haladjunk tovább
a Hegytető parkolóig a közúton. A távolság azonos.
Hegytető parkolótól a Pap-réti csomópontig folyamatosan emelkedik az
út 3 kilométeren keresztül. A réten jobbra fordulva Szentendre felé,
átnyergelünk a zöld kerékpár jelre és azon gurulunk
7 kilométeren keresztül Szentendréig, a Skanzenig. A kereszteződésben
tábla jelzi majd - balra mutatva - a szentendrei Dunapart kerékpárútra
vezető irányt. A Sztaravoda úton folytatjuk a kerékpártúrát a Vasvári
Pál utcáig. Egy jobb kanyar, majd rögtön egy bal vezet a meredeken emelkedő
Sas utcába. Ezen kerékpározva a Szentlászlói útra érünk. Behajtunk a
szemben kezdődő Lévai utcába és annak végén elérjük a Bükkös patakot.
A Mókus-hídon átkelünk a patak másik partjára, majd párhuzamosan haladunk
vele. Követjük a patakot, közben átkelünk a 11-es úton. A szentendrei
belváros szélén bukkanunk ki a Dunaparti kerékpárútnál. Innen már számos
lehetőség kínálkozik, és sokféle útvonalon lehet a fővárosba visszatérni,
akár kerékpáron, akár HÉV-vel. A kerékpárút az EuroVelo 6 magyar szakasza.
A Duna mellett, a Lupa-tavat, Békásmegyert, Aquincumot érintve visszavezet
bennünket Budapestre.
Hossz:
24 km
Nehézség: könnyű
Szintemelkedés: 562 m
Szintcsökkenés: -618 m
Legmagasabb pont: 390 m
Legalacsonyabb pont: 159 m
Lejtő: 9,2 km
Emelkedő: 7,8km
Klotildliget vasúti megállóból indulunk
visszafelé a sínekkel párhuzamosan a vasúti átjáróig. Balra fordulunk
és az erdőbe vezető Szántói utcán kerékpározunk. Az erdő szélén balra
kanyarodunk, majd rögtön jobbra letérünk. Egy fán feltűnik a kék kerékpár piktogram,
ami az Iluska-forrásig fogja kísérni útunkat, mutatva az irányt. Bemelegítésnek
emelkedővel kezdünk. 1.3 kilométernél vége az emelkedőnek. Turistaútak
csomópontjába érkezünk. A kék kerékpár piktogram jobbra
mutat. Gurulás következik, aminek a végén jobbra kanyarodik az út. Nyílegyenes
szakasz következik. Széles úton, hullámos terepen kerékpározunk, az emelkedőkön
lendületből átmegyünk. Figyeljünk az útra, mert földből lassító buckákat
emeltek keresztbe az úton. A hosszú egyenes végén, egy meredek emelkedő
előtt balra térünk. Háromszáz méter után egy rétre érkezünk az Iluska-forráshoz.
Egyenesen megyünk tovább a széles úton a kék kerékpár jelzést
követve. Az erdő végétől göröngyös köves úton érjük el Pilisszántó határát.
Aszfaltozottra vált az út és azon jutunk el a falu fő utcájához. Balra
kanyarodunk és követjük a közutat a falun keresztül. Két kilométer emelkedő
után a falu végén elkanyarodik az út Pilisszentkereszt felé. Nekünk azonban
balra, a parkoló felé kell menni, elhagyva a műutat. Onnan veszi kezdetét
a köves, rázós zöld jelzésű kerékpárút, a Pilis oldalában. Folyamatosan
emelkedve kerékpározunk egy művelésből kivont kőbányáig. A sorompót megkerülve
az emelkedőt is magunk mögött hagyjuk. Vízszintben kerékpározunk tovább
a hegyoldalban és az út végén gurulva érkezünk Klastrompusztára. A kolostorromok
tövében megpihenhetünk az ottani asztaloknál, vagy ha foglaltak, akkor
kicsit lejjebb is találunk kiépített pihenő helyet.
Klastrompusztától Kesztölcig közúton kerékpározunk követve a zöld
kerékpár jelet. Az út minősége enyhén szólva hagy kívánni
valót maga után. A faluban még csak-csak, de a két település között
tele van kátyúval. Így érkezünk meg Kesztölcbe. A településen kerékpározva
egy Y elágazásnál balra kell tartani a Szent István úton. Ezen jutunk
ki a faluból. A község végét jelző tábla előtt balra kanyarodunk a
makadám útra. Három kilométer hosszan ezen fogunk Piliscsévig kerékpározni.
Elmaradnak a zöld kerékpár piktogramok is. Piliscsév
Hősök terénél érjük el a falu fő utcáját, a Béke utat, ami keresztülszeli
a települést. A falu végét jelző táblánál indul a 800 méter hosszú
kerékpárút, amin eljutunk a piliscsévi vasúti megállóba.
Akik autóval érkeztek Klotildligetre, azok vonatra szállva 8 perc alatt
eljuthatnak Piliscsabára, ahol vagy 2 kilométert kerékpároznak a sínekkel
párhuzamosan az indulási pontig, vagy átszállnak az onnan induló vonatra,
ami megáll Klotildligeten is. Azzal 2 perc alatt érnek oda.
A Budapest-Nyugati pályaudvarra utazók a Piliscséven megálló bármelyik
vonattal utazhatnak. Akiknek Rákos a végcéljuk, azoknak Piliscsabán át
kell szállni egy onnan induló járatra.