Kerékpártúra a császárvárosban, Bécsben és környékén
A 2006-os esztendő
kiemelkedő kerékpártúrájának ígérkezet a Bécsben és környékén tervezett
kerékpártúra. Néhányan már kerékpároztunk az osztrák utakon, de akik nem
bringáztak még Ausztriában azok úgy érezhették, hogy egy másik kerékpáros
dimenzióba kerültek. Nem láttunk türelmetlen autósokat, akik fel akarták lökni
a nyeregben ülőket, erőszakosan viselkedőket, azon ritka alkalmakkor, amikor a
kerékpárosnak és az autósnak egy úton kellett közlekednie. Ausztriát behálózzák
a kerékpárutak, mint az emberi testet az erek. Szinte mindenhova el lehet jutni
kerékpárúton, vagy kerékpársávon esetleg kijelölt kisforgalmú közúton.
Hónapokig tartó szervezés
és előkészület után június végén, egy szombati napon reggel indultunk két
gépkocsival és egy utánfutóval, hogy körbebejárjuk a monarchia csodálatos
fővárosának nevezetességeit, eljussunk a méltán nevezetes Bécsi erdőbe,
megnézzük Klosterneuburg hangulatos városkát, felkeressük Kreuzenstein várát és
a Donau Auen Nemzeti Park háborítatlan árterületét.
A
- reményeink szerint a közeli jövőben már csak virtuális - osztrák magyar
határt átlépve feltűnik, hogy a Fertő tó magasságában az autósztrádát
szélerőművek sokasága szegélyezi, majd rövidesen az ÖMV hosszan elnyúló
olajfinomítója mellett robogtunk el, és hamarosan megpillantottuk a sztrádáról
jól látható Gasometer city városrészt, túránk egyik célpontját. Bécs határában az A 23-as utópályára kanyarodva a Práterbrückén
keresztül fél egy körül megérkeztünk Bécs Kaisermühlen
városrészében, a Duna part közelében fekvő campingbe.
Már
hónapokkal előbb lefoglaltunk egy 5 személyes lakókocsit, amihez nagy élősátor,
hűtőszekrény, kerti asztalok, székek tartoztak. A társaság többi tagja pedig a lakókocsi mellett felállította a három
sátrat, mintegy „szekértábort” alkotva. A
táborverés kicsit hosszadalmasra sikeredett köszönhetően a köves talajnak, de
végül is kora délután nyeregbe pattantunk, hogy a szomszédban elterülő Alte
Donau–t, a bécsiek kedvelt pihenőhelyét felkeressük. Ez az öreg Duna
egyik ága volt valamikor, mára azonban a folyamszabályozás állóvízzé alakította
át.
Ez
az egész Duna-térség, szinte korlátlan felüdülési és kikapcsolódási lehetőséget
kínál. Az Alte Donau idillje sok bécsi számára a hétköznapok megszokott része.
Jut itt hely a kocogóknak, kerékpározóknak, a görkorcsolyázóknak, fürdőzőknek,
vitorlázóknak és minden a szabadidő eltöltésére alkalmas kikapcsolódásnak.
Miközben a parton tekertük a pedálokat, a távolban feltűntek az UNO City, a
bécsi ENSZ város épületei és az égbe törő Dunauturm csúcsa, mutatva
az útirányt, hogy a torony teraszáról, a magasból is pillantást vethessünk Bécs
városára. A kilátás pazar, miközben fürkész tekintetünk körbejár a távolban feltűnnek a Grinzing szőlővel
beültetett lankái, a Práter óriáskereke, a Stephans Dóm tornya és megannyi
műemlék épület. A látvánnyal eltelve, 24 másodperc alatt 150 métert zuhanva
ismét az anyaföldön voltunk, hogy a város egyik nagy parkja az Augarten felé vegyük az irányt.
A Duna másik partján fekszik a hatalmas park,
benne a két II. Világháborús betonmonstrummal
a Flakturm-okkal. Az Augarten a XVII. században császári pihenőkastély volt
hatalmas parkkal övezve. II. József tette nyilvánossá. A kastély egy részében a
világhírű porcelánmanufaktúra, a másik szárnyában a híres bécsi gyermekkórus a Wiener Sängerknaben diákotthont helyezték
el. Az Augarten zegzugos sétaútjait elhagyva a Rembrandt str. kerékpárútján a
Donau kanal felé vettük az irányt, hogy a partján kerékpározva kimenjünk Bécs
11. Simmeringnek nevezett kerületében álló Gasometer city-be. Egy defekt az
üvegtörmelékes folyóparton azonban keresztülhúzta terveinket. Mire kicseréltük
a lyukas kerékpárbelsőt, elszaladt az idő, el kellett halasztani a látogatást a
következő napra. A szürkületben a Práter széles sugárútján, a vurstli
odaszűrődő hangjaitól kisérve kerékpároztunk vissza a kempingbe, hogy
elfogyasszuk az első „tábori vacsoránkat.”
A
második nap az ilyenkor szokásos menetrend szerint indult. Hét óra körüli
ébresztő, tisztálkodás, reggeli, programismertetés, sátorbontás. Mivel most
csillagtúra szerűen kerékpároztunk ez utóbbi kimaradt a reggeli rituáléból.
Ennek ellenére természetesen, mint minden csapatban nálunk is akadt aki nem
tudott időre elkészülni, így kényszerű várakozásra ítélte a többieket.
Ekkor
e sorok írójának eszébe ötlik, hogy Dan S. Kennedy amerikai üzleti guru írja
egy helyütt az Időgazdálkodás vállalkozóknak című művében.
„Meggyőződésem, hogy nem szabad bízni olyan
emberben, aki nem tud betartani találkozókat, megtervezett feladatokat, és
ütemterveket. Egymáshoz tartoznak a következő elvek: tisztelet a mások ideje,
véleménye, tulajdona, jogai, és szerződései iránt. Az emberek sokat elárulnak
magukról, hogy pontosak-e vagy sem.”
Milyen
igaz gondolatok! Lehetőség szerint legkésőbb 9 órakor el kell indulni, hogy
minden tervbe vett látnivalót – itt Bécsben pedig bőségesen van - meg tudjunk
nézni.
A
második napi program a tervek szerint először a Bécstől 10 kilométerre fekvő
Klosterneuburg városkába vezet, majd visszafelé a Donauradwegen kerékpározva
Bécs belvárosának nevezetességeit akartuk megtekinteni. A nap befejezése képpen
pedig a kényszerűségből elmaradt Gasometer city felkeresése volt a célunk.
Utunk
Klosterneuburg felé a camping szomszédságában elnyúló
A belső
város több kisebb nagyobb halomra települt. A legmagasabb halmon áll a két
sudár gótikus tornyú és két zöldpatinás barokk kupolájú apátság, a századokon
át egymást követő építészeti stílusok valóságos múzeuma. A templom
legértékesebb kincse a zománc Verduni oltár. A készítője három képsorban ábrázolja
a Mózes előtti, s utáni bibliai korszakot és Jézus élettörténetét. Említést
érdemel az apátság múzeumként működő császári szárnya, benne a Császárlépcső, a
Márványterem, a Gobelinterem és a többi kisebb nagyobb helység. Állítható, hogy
megéri a 7 €-os belépő az árát, pláne, ha hozzávesszük, hogy tizünknek a
csoportos belépő csak 60 € volt. A műemléki és múzeumi séta után egy kellemes
árnyékos helyet kerestünk, hogy elfogyaszthassuk a magunkkal vitt ebédünket, és
hogy lelkünk után a testünk is feltöltődjön és kiadhassuk a jelszót. Irány a
bécsi Ring és látnivalói!
A
már ismerős útvonalon tapostuk a pedálokat, mígnem egy furcsa épület késztetett
megállásra. Néhányan már jártunk erre és tudtuk, hogy mit rejtenek a falak. A
többiek azonban nem tudták kitalálni mi található a szokatlan forma, a csupa
szín, csupa ötlet, váratlan forma, hatalmas piros sildes sapka a tetőn, a
napsütésben csillogó aranyozott ezüstözött kupola, gömb oszlopfő mögött. Bizony
Bécs város szemétégető műve előtt
álltunk, aminek külsejét egy nevezetes művész Hundertwasser tervezte.
Elámultunk a funkcionalitás és a megjelenés ilyen furcsa formája fölött.
Az
Augartenbrückénél elhagytuk a rakpartot, hogy a Ringen vezető kerékpárúton meg
megálljunk Bécs nevezetes épületeinél. Érintettük a Tőzsde palotát, majd a
Roosevelt platzon álló fogadalmi templom
épületét, majd elhaladtunk az egyetem épülettömbje előtt. Hosszasan
megcsodáltuk a Rathaus platzon álló
városháza a Rathaus neogótikus gyönyörű
csipkés épületét és vele szemben mintegy építészeti ellenpontjaként a
reneszánsz stílusú Burgtheatert. A
Ring kerékpárútja mellett áll a Parlament épülete melynek korintoszi oszlopai
és timpanonos homlokzata a görög formákat idézi. A következő megálló a
virágokban pompázó Volksgarten, amit azok számára alakítottak ki az 1820-as
évek elején, akik nem járhattak a császári kertbe a Burggartenbe. A szabályos
elrendezésű parkban kis vízmedencék vannak itt található az Erzsébet császárné
emlékmű, és az athéni Theseus templom másolata. A park szomszédságában áll a
császári rezidencia a Hoffburg
épületkomplexuma, aminek látványa ismét csodálatra késztet. A császári épületet
az In der Burg nevet viselő belső téren keresztül egy keskeny átjárón elhagyva
a Heldenplatzon hatalmas szabad terén találtuk magunkat, szemben a Burgtor, a
Burg külső kapujával.
Amíg
a kisebb nagyobb belső tereken, átjárókon keresztül sétáltunk toltuk a
kerékpárokat, eszünkbe juthatott a régi bécsiek mondása: „a jó császár
tulajdonképpen egy átjáróházban lakik”. Ez így is van, mert a Burg
civilforgalma a Michaelerplatz és a Burgring között a császár idejében sem volt
lezárva.
A
Heldenplatz hatalmas terén - ahol régen díszszemléket tartottak - áll egymással
szemben Savoyai Jenő és Károly főherceg hatalmas lovas bronz szobra. A lipcsei
csata emlékére állított Borgtor kapuja alatt visszatértünk a Ringre hogy
láthassuk a szemben lévő Mária Terézia
platzon, a balra álló Művészettörténeti Múzeumot, és a jobbra álló Természettudományi
Múzeumot. Ezeket a nevezetes történelmi levegőt sugárzó épületeket, múzeumokat
csak kívülről csodálhattuk meg, mert ha belülről is megnéztük volna, akkor két
hét is kevés lenne hozzá, nekünk pedig csak hat napunk volt Bécsre. A következő
stáció az Opera épülete. A zene világának fellegvára a Ring stílus ünnepélyes
képviselője homlokzatával a Ring felé fordulva pompázik. Néhány nehezen
elkészíthető fotó erejéig időztünk előtte, hogy a kerékpárútról letérve most
már gyalogosan a turistáktól hemzsegő bécsi Váci utcán a Kertner strasse-n
szállodák és luxusüzletek sorfala között eljussunk a Szent István Székesegyházhoz.
A
székesegyház Ausztria talán legszebb gótikus építménye. Névadója a
kereszténység első vértanúja, aki Kr. után 37-ben a Jeruzsálemi bíróság előtt
vallotta, Krisztus Isten fia. A dóm századokon keresztül épült és nagyon sok
uralkodó érezte kötelességének, hogy ő is hozzátegyen valamit az egyre
monumentálisabb építményhez. Legmagasabb csúcsa eléri 136 métert, jó
tájékozódási pontot nyújtva mindenhonnan a turistáknak. A torony Bécs jelképe
is, bécsi kedélyességgel „Steffl”-nek becézik. A templom háromhajós,
Már
jócskán a délutánba jártunk mikor a Steffl-t magunk mögött hagyva a mellékutcákon
át visszatértünk a Ring kerékpárútjára, hogy a kötelező látnivalók bécsi
listáján szereplő, a turistacélpontoktól kicsit távolabb álló
Hundertwasserhaus-hoz tekerjünk. Az Urania csillagvizsgálónál jobbra kanyarodva
ismét a Donaukanal partján kerékpároztunk. Tábla jelezte, mikor kell eltérni a
folyóparttól, hogy eljussunk a város egyik különleges látnivalójához.
A
hetvenes évek legvégén Hundertwasser lehetőséget kapott Bécs polgármesterétől,
hogy építse meg álmai házát, mindent, ami számára kedves. Vagyis ott legyen
ebben a házban az általa propagált természetes körforgás, a végén a
"humuszvécével", használjon bió alapanyagot, ha drága is, legyenek
ferdék a falak, és zöldelljen a háztető, integrálja a természetet, ahogy
szeretné, s mindenekelőtt elveinek megfelelően kerülje el a környező fák
kivágását. A Biovár 1985-re már állt, s úgy tűnik, a kísérlet bevált. Bemenni
az épületbe nem lehet, de vele szemben hasonló stílusban épült a Hundertwasser
Village melyben az alkotóhoz és a házhoz kapcsolódó emléktárgyakat lehet
vásárolni. A lakóházra csöppet se emlékeztető épület körül naponta több ezer
turista bolyong. E nem mindennapi épülettől egy másik szintén nem hétköznapi
látványhoz az előző napról elmaradt Gasometer city–hez vezetett az utunk, és
már mondanom sem kell ismét a Duna csatorna partján. Már messziről látható a
kerek épületeket (tartályokat) az A 4-es autópálya felett átívelő
kerékpáros-gyalogos spirális hídon keresztül tudtuk megközelíteni.
Az
egyenként hetvenkét méter magas, hatvanöt méter átmérőjű egykori gáztartályból
kialakított épületegyüttes őrzi az eredeti formát, s a hozzákapcsolt különös,
"derékban" meghajlított toronyháztól még érdekesebb. Nincs ennél jobb
példa arra, hogyan lehet régiből újat varázsolni. A tartályokban nem teljesen
azonos létesítmények kaptak helyet. Mindegyik alatt garázs van s nem marad el sehol a bevásárló utca sem.
Található itt iroda, lakás, koncertterem, üzletsor és diákszállás. Az eredeti,
zárt tetőrendszereket eltávolították: mind a négy épület azonos, felfelé nyitott.
Üzlet-folyosók kötik össze az épületeket. Az épületekbe szombat késő délután
révén nem tudtunk bejutni, de így kívülről körbejárva is felejthetetlen élmény
volt látni a múlt és jelen találkozását, melyet
nem mindennapi építész-fantázia teremtett. A körséta után nem maradt más
hátra, mint visszatérni táborhelyünkre. Már-már befejezte pályafutását a nap
amire a Práteren keresztül
megérkeztünk a campingbe.
Harmadik nap. Ez volt a „király etap” a túrán. Uticélunk a Bécsi erdő
északi nyúlványán elterülő a Duna fölé magasodó Kahlenberg és Leopoldsberg,
mely alatt már az előző napokban Klosterneuburg felé tartva elhaladtunk, most
azonban a csúcsára terveztünk felkerékpározni. Utunk, mint eddig most is a
Donauinselen vezetett egészen a Nordbrücke-ig. Innentől már a térképre
hagyatkozva letértünk a kerékpárútról és a Heiligenstadt vasútállomás
aluljáróján keresztül megkezdtük a kaptatók leküzdését. Elhaladtunk a Karl Marx-Hof épületkomplexum előtt,
majd családi házak között kertek alatt jutottunk el a szerpentines Höhenstrasse
macskaköves útjának egyik kanyarjához, innen már nem kellett figyelni a
térképet az út már felvezetett a Leopoldsberg
Innen
már guruló szakasz következett. A terasztól jobbra induló szűk kanyargós úton a
satuként behúzott fékek mellett is nagyon kellett figyelni. Egy autó éppen csak
hogy elfért a keskeny aszfaltcsíkon. A meredekségre jellemző, hogy volt olyan
társunk, aki leszállt a kerékpárról és úgy döntött, hogy inkább tolja. Ezen a
meredek szakaszon sikerült összeszedni a második defektet. Az isteni
gondviselésnek köszönhető csak, hogy baleset nélkül megúsztuk, mert pont egy
igen meredek szakasz végén balra kanyarodáskor széthasadt a hátsó kerék belső
gumija. Rossz belegondolni, hogy mi lett volna ha ez a lejtő közepén történik.
Szőlőtőkék
között kanyarogva értünk vissza a Duna partján fekvő Kahlenbergerdorf nevű
falucskába, ahol szűk macskaköves utcácskák, girbe-gurba lépcsők és kaptatók
vágnak neki a hegyoldalnak vagy lejtenek a Duna felé. A világváros peremén
megbúvó kis település a mai kor jelképeitől a villanyvezetékektől és az
antennáktól eltekintve megőrizte a múlt hangulatát. Rövid nézelődés után
folytattuk az utunkat, hogy a Donaukanalon átívelő bronz oroszlánok által
őrzött Schemmelbrückén
keresztül visszatérjünk a Donauinselen vezető kerékpárútra. A hídnál található
zsilipkamrákat 1898-ban építették, hogy a csatorna hajózását és vízállását
ezzel szabályozzák. A hazafelé vezető úton már csak egy feladatunk maradt,
feltölteni az élelmiszerkészleteinket. A Reichbrückén elhagyva a szigetet,
elkerekeztünk Práterstern-nél álló Billa supermarkethez. Itt mindenki kedvére
vásárolhatott, felvágottat, gyümölcsöt, tejterméket és mindent, amit megkívánt.
A hazafelé vezető út a már ismerős Práteren keresztül vezetett, mire a
campingbe érkeztünk a dolga végeztével a nap is nyugovóra tért. A kilométeróra
Negyedik
nap. Könnyű napnak ígérkezik, mintegy levezetése a tegnapi hegyi szakasznak,
bíztatom a túratársakat, és valóban a Lobauban és a Donau Auen Nemzeti parkban
vezető útvonal végig sík terepen vezet. A Duna partján vezető kerékpárúton
indulunk neki a távnak Budapest irányába. Nyolc kilométer kerékpározás után a
térkép útmutatását követve megérkeztünk a Lobau Múzeumhoz, ami sajnos zárva
volt. Következő uticélunk a Napoleonstein, amit a különböző színekkel jelzett
murvás de nagyon jól járható turistautakon kerekezve értük el. Lobauban sok
emlékmű idézi az 1809–es esztendőt, amikor Napóleon itt járt és ezen a vidéken
vonta össze csapatait, itt rendezte be főhadiszállását is.
A
murvás utakat magunk mögött hagyva Groβ Enzersdorf falutól a közúton
tekertünk Wittau-ig. Ez a hat kilométer forgalmas úton vezetett. Wittau-tól
Franzensdorf – Andlersdorf – Orth a. d. Donau szakasz ismét majdnem
forgalommentes közúton szántóföldek
között húzódott.
Orth
kastélya a nemzeti park centruma, kulturális és rendezvényközpont. Található
itt madármegfigyelő torony, multimédiás bemutató a park élővilágáról, kávézó,
ajándékbolt. A bemutató csak német nyelven volt ezért azt kihagytuk, de a kastély egyik magyarul jól
beszélő munkatársa szerint tervezik, hogy szlovák, magyar és angol nyelven is
elérhetővé teszik majd a kiállítást a látogatók számára.
Az Donau Auen Nemzeti Park Európa
egyik utolsó háborítatlan árterülete, amit a harcos környezetvédőknek sikerült
megmenteni az utókor számára. A kastélyból a visszafelé vezető utunk a Duna
árterén, a töltésen, kilométereken keresztül nyílegyenes Donauradweg
kerékpárúton, holtágak, ártéri erdők, vízimadarak között haladt mindaddig, amíg
a park szomszédságában álló lehangoló látványt nyújtó ÖMV olajkikötőt elértük.
A szürke olajtartályok között kerekezve egy bal kanyar után a Duna partján
találtuk magunkat. A gyaloghídon keresztül áttoltuk a kerékpárokat a szigetre
és a Donauinselen kerékpároztunk vissza a campingbe. Mikor leszálltunk a
nyeregből hatvan kilométert mutatott a kerékpáróra. Fiatal volt még az idő, így
a többség a strandolásra szavazott. Gyors fürdőruhába bújás és irány az Alte
Donau szabad strandja. A kánikulai melegben nagyon jól estek a langyosan
simogató víz hullámai. Este hét óra volt mikor visszaérkeztünk a sátrakhoz.
Ötödik
nap. Kilenc óra jócskán elmúlt mikor elindultunk a Kreuzenstein várát megnézni.
Ismét a Donauinsel útjain kerékpároztunk. Egyszerű a magyarázat arra, hogy
miért mindig a szigeten vezető utat választottuk. Északra és Délre a szigeten
kívül a folyópartokon is vezetnek kerékpárutak, azonban a szigeten nincsenek
kereszteződések, csendesebb a környezett, jobb rálátás nyílik mindenre. Egyszer
próbáltuk meg, hogy a parton menjünk, akkor is egy építkezés miatt hatalmas
kitérőt kellett tenni, össze vissza csalinkáztunk mire visszajutottunk a
szigetre, és ott folytattuk az utat. Igaznak bizonyult a közmondás, miszerint
„A járt utat a járatlanért el ne hagyj”. A sziget csúcsán egy zsilip zárja el a folyó
útját. Az ezen vezető kerékpárúton hagytuk el a szigetet. Bármilyen napon kerékpároztunk
mindig sok túrakerékpárossal találkoztunk. Nagy népszerűségnek örvend a
Donauradweg kerékpárút, ami a Duna forrásától egészen Hainburgig vezet. A
szigetet elhagyva közúton kerekeztünk és
A mai vár elődje a 11. században épült melyet a svédek 1645–ben
leromboltak. 1874 – 1907 között Wilchek nevű gróf középkori várat épített a
helyébe. Román és gótikus építészeti megoldásokat alkalmaztak. Így például a
belső udvar Kassai folyosójának nevezett eredetije a kassai dóm egy részlete. A
várba a 7 € belépődíjért idegenvezető kalauzol. Egyik túratársunk francia
nyelvű avatott tolmácsolásában megismerkedtünk a vár történetével. Körbejártuk
a korhűen berendezett konyhát, fegyvertárat, könyvtárat, kápolnát és a vár
többi részét. A várban tilos fényképezni, filmezni, így csak néhány titokban
készült fotót sikerült készíteni, illetve a várat kívülről lefotózni.
Visszafelé a már ismerős úton mentünk és délután négy óra volt mire a rekkenő
hőségben elértük a Donauinsel csücskét. Néhány túratársunk úgy gondolta, hogy
tegyünk egy kis kitérőt a Hundertwasser village–hez, mert szeretne még egy-két
Hundertwasser posztert venni mielőtt visszamegyünk a campingbe. A vásárlás
követően a Práteren keresztül bicikliztünk vissza a táborba, hogy az utolsó
bécsi éjszakánkat eltöltsük. Estére
megjött az eső is. Fel volt adva a kérdés, mivel menjünk a Schönbrunnba másnap,
kerékpárral vagy autóval. Eredetileg kerékpárral akartunk, de az eső láttán
elbizonytalanodtunk. A döntést másnap reggelre halasztottuk.
Hatodik
nap, a hazautazás napja. Még mindig csepergett az eső és az ég vigasztalanul
szürke volt. Nem volt mit tenni autóval mentünk a hat nap mintegy
megkoronázásnak szánt Schönbrunn-i
kastély látogatására. A sorban állást elkerülve már itthon a neten megrendeltük
a belépőjegyeket olyan időpontra, amikor úgy gondoltuk, hogy addigra odaérünk.
Így elkerülhető a sorbaállás a pénztárak előtt, mivel az előrendelt jegyeket a
bejáratnál álló ajándékboltban kell átvenni. Többféle jegytípus közül lehet
választani. Mi a Grand Tour–t választottuk. Ezzel a jegytípussal a császári pár
reprezentációs termeit, magánlakosztályait, mintegy 40 termet lehetett
megtekinteni. A bejáratnál kapott telefonkagylószerű berendezésen hallható
magyar nyelvű idegenvezetés minden érdekes információt elmondott a kastélyról
és az egyes termekről, illetve az ott található tárgyakról. Minimum egy, de
inkább másfél óra kell, hogy körbejárjuk a termeket, a hatalmas tömegben. A
termek pompásak, de én úgy ítéltem meg, hogy az idő vasfoga már nyomot hagyott
rajtuk. Megfakultak a termek és a tárgyak színei. Persze lehet, hogy csak azért
tűnt ilyennek a szememben, mert az előző évben látott II. Lajos bajor király
rezidenciája a Chiemsee egyik szigetén a Herreninsel-en szintén abból a korból
származik és az csupa fény és pompa. A kastély után a hatalmas park egy részét
megpróbáltuk körbejárni, a leghíresebb
épületeket megnézni. Így eljutottunk a Gloriette-hez, a Neptun kúthoz, a Pálmaházhoz, a Japán kerthez. A park és a
kastély oly hatalmas, hogy egy nap alatt nem is lehet mindent megnézni. Már a
délutánban jártunk. Időközben a nap is előbújt a felhők mögül és az idő is
szorított bennünket. Hiányérzettel és fájó szívvel de vissza kellett menni a
campingbe, hogy a talán már megszáradt sátrakat lebontsuk és elinduljunk haza.
Egy csoportképpel búcsúztunk Bécstől, rengeteg élményben volt részünk, sok
helyen jártunk, sok mindent láttunk, de még többet hagytunk ki. Maradt még
látnivaló és ha tehetjük újra visszatérünk.
17
órakor indultunk Budapestre és 22 óra volt mikor az utolsó túratársunk is
hazaért.