Kerékpártúra a Szigetközben Az EUROVELO No. 6 magyarországi szakaszán

Győr - Győrzámoly - Dunaszeg - Ásványráró - Hédervár - Halászi - Dunasziget - Dunakiliti - Rajka


 

Fotó album


 
A Szigetköz, Győr és Rajka közötti kerékpártúra útvonal, beletartozik az európai EuroVelo No. 6 kerékpárútvonalba, ami Magyarországon a Duna útvonalát követi.

A Szigetköz rendkívül gazdag vizekben, sok helyen fürödhetnek és kempingezhetnek az idelátogatók. Ideális evezős és horgászparadicsom. A Duna ágak közrefogta szigeteken füzesek és fűz - nyár ligeterdők találhatók. A Duna áradásai és mindent elpusztító árvizei miatt a középkori eredetű falvakban kevés a kultúrtörténeti emlék. A természet azonban másfajta látnivalóval kárpótolja az arra vetődő vándort az útja során. Több túra vezet a kerékpárutakon, gátakon, kisforgalmú közutakon.

Az általunk bejárt szakasz bármilyen típusú kerékpárral bejárható, végig sík terepen vezet az út. Kerékpározásunkat Győrben kezdtük. Győrt legegyszerűbben vonattal lehet megközelíteni. A Keleti pályaudvarról 8.05 -kor induló vonat nem sokkal 3/4 10 után érkezik meg Győrbe. Ha többen utaznak és nincs semmilyen kedvezményük a vonathoz, és van autójuk akkor olcsóbb és érdemesebb azzal Győrbe utazni.

Mi az első változatot választottuk, míg a barátaink az utóbbi lehetőséggel éltek, és a győri pályaudvar előtt találkozott a csapat. Mivel a vonathoz nem kapcsolnak kerékpárszállító kocsit egy kicsit körülményes az utazás, az egyik oldali ajtó nem használható, mert ott vannak a kerékpárok, de valamilyen oknál fogva mindenki ott akar leszállni vagy felszállni, ellenben szerencsére nem sok helyen áll meg a vonat. A mi utazásunk is körülményesre sikeredett egy kicsit, mert felszállás után kihúzták a szerelvényt és még két osztrák kocsit kapcsoltak hozzá, aminek az lett a következménye, hogy mindenki át akart menni oda. Ezt egyrészt azért nem tudták megvalósítani, mert a kerékpárok útban voltak, másrészt az a két kocsi le volt zárva. Megunva a sok macerát, felragasztottam egy otthon már előre elkészített ZÁRVA feliratú papírt a lezárt ajtókra. Ettől kezdve nem volt több problémánk a kerékpár szállítással. Menetrend szerint megérkeztünk Győrbe, ahol az állomás előtt a csapat többi tagja éppen a kerékpárokat szedte le az autó tetejéről. Miután felszerelkezett a társaság, már csak az autót kellett elvinni a pályaudvar elől, mert ott csak fizető parkoló van.

10. 30 -kor elindultunk a térkép alapján a Városház tér - Aradi vértanuk útja - Árpád u. - Czuczor u. - Széchenyi tér - Jedlik Á. u. - Kossuth híd útvonalon. A belvárost érintve átkeltünk a Mosoni - Duna hídján. A túlsó parton a Róna utcán a Hédervári útig kerekeztünk, majd egy enyhe jobb kanyarral a Hédervári utcán, a kerékpárúton, hamarosan eljutottunk Győrújfaluig. A kerékpárút végig jelezve van és Győrzámoly - Győrladamér - Dunaszeg - Ásványráró - Hédervár érintésével, Darnózseli elejéig tart. Héderváron figyelni kell, mert egy darabon a közúton kell menni -nem Lipót felé- a Novákpuszta irányt követve, majd párszáz méter után jobbra kanyarodva már jelzik a közúti táblák Darnózselit.

 

 Győrladamér nevét nagy valószínűséggel Ladomér esztergomi püspökről kapta, de vannak akik azt állítják, hogy a közeli Ladom ér -ről nevezték el a falut.

Ásványráró a Duna hordalékából épült szigeten fekszik, régen két falu volt; Ásvány és Ráró. Az első név a falu egykori lakóira az aranymosókra utal, míg a másik a Ráró (sólyom) a magyarok szent madarára. Mindkét elnevezés a középkori eredetre utal.

A XII. században a magyar király hívására érkező Héder lovagról elnevezett Hédervár kivételes ezen a tájon; a XVI. században már állt a mai kastély magját adó épülettömb. A barokk Szent Mihály - templom még régebbi eredetű. A Boldogasszony kápolnát egyes vélemények szerint a XIII. században építették. A kápolna közelében van a hét évszázados 14 m magas 710 cm kerületű mocsári tölgy.

 Darnózseli után 9 kilométeres országúti kerekezés következik nem túl izgalmas tájon, amit csak Halászi előtt, az út szélén álló kiszáradt gémeskút tesz érdekessé. Halászit elérve a Dunaszigeti elágazásban a társaság egy hosszabb pihenőt tartott, mialatt én elmentem a campinget felderíteni, hogy merre található. Nyáron ebben a campingben szeretnénk sátrat verni amikor Pozsonyból hazafelé jövünk. A camping közvetlenül a Mosoni - Duna partján fekszik, mellette egy étterem és szabadstrand található.

A pihenőt követően 7 km kerekezés után megérkeztünk Dunaszigetre. Itt a Nagy Duna sok ágra szakadva számtalan szigetet épített, és ezeken a szigeteken jöttek létre a települések. Így alakult ki Sérfenyősziget, Doborgasziget, Tejfalusziget, Cikolasziget és ezek Dunasziget néven egyesültek.

A kis szigetfalvak között kanyarogva, nem sokkal Dunakiliti előtt összefutottunk a vonaton megismert házaspárral. Útbaigazítottak bennünket, hogy merre kell menni a Dunakiliti duzzasztóhoz. A falu közepén a tábla jelzését követve jobbra kell kanyarodni, és az út egyenesen a duzzasztóhoz visz. Oda - vissza ez a kitérő 8 km.

Dunakiliti után a gyér forgalmú közúton kellett még 8.5 km-t tekerni mire megérkeztünk Rajkára. A vonat 17.28 -kor indult Győrbe. Szerencsére rajtunk kívül utas nem volt induláskor, így nem okozott gondot a kerékpárok szállítása. Győrbe érkezve át kellett szállni, a csoport ismét szétvált. Akik autóval jöttek elváltak tőlünk, mi pedig egy órát vártunk a csatlakozásra, de ehhez a vonathoz már csatoltak kerékpárszállító kocsit. 19.50-kor indultunk és 21.33-kor megérkeztünk vissza a Keleti pályaudvarra.