Balatoni Körtúra I.
Balatonvilágos-Zánka
2002. szeptember 14.
Az ősz és a tavasz nyújtja a legkedvezőbb feltételeket a kerékpáros túrázáshoz. A természet már készül a változásra. Még bársonyosan simogat a napnak sugara, már nincs nagy forgalom az utakon és megszűnt az üdülőhelyeken a zsúfoltság, a nyaralók hazamentek, a Balaton is visszaváltozik a "magyar tenger" szerepéből egy csendes, gyönyörű, számtalan szépséget nyújtó tóvá.
Az előzetes hírek kellemes változást jeleztek, már ami a kerékpározás feltételeit jelenti, a tó körül. A hírek szerint majdnem teljesen kiépült a Balatont megkerülő kerékpár-körút. Részben a kis forgalmú utcákban, részben újonnan épült kerékpárúton, kisebb részben forgalmas közúton
vezet.Úgy gondoltuk, hogy több szakaszban és több alkalommal körbejárjuk a magyar tengert. Első szakaszként a Siófok - Zánka szakaszt gondoltuk megtenni. Kiinduló állomásnak azért választottuk a Balaton fővárosát, mert vonattal jól megközelíthető. 7 óra 25
perckor indul a vonat a Déli pályaudvarról - hozzá csatolva kerékpárszállító vagon - és 9 óra 3 perckor érkezik Siófokra. Visszafelé pedig Zánkán 18 óra 56 perckor vonatra szállva - kerékpárszállító vagon csatolva- 21 óra 48 perckor érkezünk vissza a Déli pályaudvarra.Végül is nem vonattal, hanem autóval utaztunk a Balatonra, mert egy rokonlátogatási programot is közbeiktattunk. Balatonvilágos vasútállomáson volt a találkozó a mohácsi barátunkkal, és a túra végén ide is hoztuk vissza őt autóval
.
Balatonvilágos-Zánka |
Km |
Össz.Táv. |
Balatonvilágos-Balatonakarattya |
5,8 |
5,8 |
Balatonakarattya-Balatonkenes |
5,2 |
11 |
Balatonkenese-Balatonfűzfő |
6,6 |
17,6 |
Balatonfűzfő-Balatonalmádi |
7,2 |
24,8 |
Balatonalmádi-Alsóörs |
6,8 |
31,6 |
Alsóőrs-Csopak |
3,4 |
35 |
Csopak-Balatonfüred |
6,4 |
41,4 |
Balatonfüred-Tihany |
13,2 |
54,6 |
Tihany-Aszófő |
5 |
59,6 |
Aszófő-Örvényes |
2,8 |
62,4 |
Örvényes-Balatonudvari |
3,8 |
66,2 |
Balatonudvari-Balatonakali |
5,2 |
71,4 |
Balatonakali-Zánka Köveskál |
6 |
77,4 |
A kijelölt kerékpárút a Club Aligá
ig a közúton vezet, majd a kerékpárutat jelző táblát követve balra kanyarodunk. A magasparton vezető úton hamarosan egy nyílt részhez értünk, innen belátható a Balaton keleti medencéje. Pazar a panoráma, érdemes megállni és gyönyörködni a tájban. Utunkat folytatva a nyaralók között vezetett az út és hamarosan kiértünk a 71-es főútra az akarattyai benzinkútnál. Párszáz méter után a vasúti felüljárónál tábla és sárga vonallal felfestett kerékpársáv mutatja az utat, az ABC áruháznál jobbra az Árpád utcába kanyarodtunk és kb. 5 km megtétele után megérkeztünk Balatonkenesére. Kenesét elhagyva át kell kelni a síneken, mivel az út a másik oldalon vezetett tovább. Nagy lombos fák között folytatódik, ahol a fák gyökerei felnyomták az aszfaltot, nagyobb figyelmet igényel ez a szakasz, mert könnyen a bokrok alján köthet ki a figyelmetlen vándor.Balatonfűzfő után kicsit elkanyarodik a kerékpárút a főút mellől, majd a vasúti sínt keresztezve Balatonalmádiig ismét az újonnan építet önálló kerékpárúton haladtunk. A házak között kerekezve, a zöld alapon sárga feliratos kerékpárútjelző táblákat követve hamarosan elértünk egy újabb szakaszára az új kerékpárútnak, ami egészen Alsóőrsig elvezetett.
A nyaralók között folytatva az utunkat, néha a főút mellett haladva, néha tőle eltávolodva, a Csopaki strandot is érintve megérkeztünk Balatonfüred határába. Az első utcánál balra kanyarodva néhány száz méter után elértük a Tagore sétányt, és a vitorlás kikötőt.
Az ősz ellenére itt nyüzsgőbb volt az élet. Rövid pihenő után a tihanyi elágazásig továbbra is kerékpárúton folytathattuk az utunkat. Ha már erre jártunk nem sajnáltuk a fáradtságot és megmásztuk a tihanyi dombot. Az elágazástól a közúton vezet az út közvetlenül a vízparton. A C
entrum-ot jelző táblánál jobbra kanyarodva kell megkezdeni a kaptatót a Tihanyi apátsághoz.A Tihanyi félsziget az első tájvédelmi körzet volt Magyarországon. Mintegy 5 km hosszan nyúlik be a tóba, két medencére osztva azt. Itt a legkeskenyebb a Balaton. Mindössze 1,5 km. Így nagyszerű lehetőséget biztosított a Tihanyi Rév kiépítéséhez. 1055-ben alapították az apátságot. Az alapítólevél az egyik legbecsesebb nyelvemlékünk. Régebben Tihanynak nagy attrakciója
volt a visszhang. A templom 16 szótagot tudott visszaverni, de ma már nem hallható. Egyesek szerint a beépítettség, mások szerint a nagy fák miatt. Másik nevezetessége a Belső tó, amelynek 2-3 méteres vízmélysége 25 m-rel van a Balatoné felett. A külső tó, melyet visszafelé mentünkben balról láthatunk, 11 m-rel van a tó felett és 116 m-rel a tengerszint felett. A főút elérése után balra a középkori Apáti falu templomromjait láthatjuk. Valaha erre vezetett az egyetlen út a félszigetre, amit csak felvonóhidakon keresztül lehetett elérni, amelyet tornyok őriztek.A látnivalók- az apátság, a félsziget panorámája, a múzeum, stb.- megtekintése után kb. 13 óra körül legurultunk a 71-es út elágazásáig. Ismét visszatértünk a már jól ismert, főút mellett vezető kerékp
árútra.Örvényesnél bevezették a kerékpárutat a falu házai közé, így kitérő nélkül - a 13. században már álló és ma is működő - műemlék vízimalmot is meg lehet tekinteni, Balatonudvarinál pedig a régi temető szív alakú köveit csodálhattuk meg. Ezen a szakaszon a terepviszonyok változatosak, emelkedők és lejtők követik egymást. A táblákat követve hol a part közelében, hol pedig az országúttal párhuzamosan vezet az út. Kiliántelep, Balatonakali érinté
sével mintegy 77 km megtétele után megérkeztünk Zánkára, fél 3 körül a rokonokhoz. A visszaút a kiindulási pontra -Balatonvilágosra- autóval történt, ahol búcsút vettünk mohácsi barátunktól és hazaindultunk a számtalan helyen elterelt M7-en Budapestre.
Balatoni Körtúra II.
Balatonfenyves Szigliget
2002. november 16
A balatoni körtúránk 2. szakaszát Balatonfenyvesen kezdtük. Az odautazást a 7 óra 25 perckor a Déli pályaudvarról induló vonattal tettük meg. Érkezés Balatonfenyvesre 9 óra 57 perc volt. A végc
élt több variációban tűztük ki, mivel a nappalok már nagyon rövidek így november táján és 16 óra után rohamosan sötétedik. Sötétben nem túl biztonságos a magyar közlekedési morállal megáldott közutakon kerékpározni. Az egyik változat szerint a végcél Révfülöp, a másik pedig Szigliget. Hazautazás mindkét esetben vonattal.
Balatonfenyves-Szigliget |
Km |
Össz.Táv. |
Balatonfenyves-Balatonmáriafürdő |
5,4 |
5,4 |
Balatonmáriafürd-Balatonberény |
6,4 |
11,8 |
Balatonberény-Balatonszentgyörgy |
3 |
14,8 |
Balatonszentgyörgy-Fenékpuszta |
6 |
20,8 |
Fenékpuszta-Keszthely |
8 |
28,8 |
Keszthely-Gyenesdiás |
3,2 |
32 |
Gyenesdiás-Vonyarcvashegy |
4,6 |
36,6 |
Vonyarcvashegy-Balatongyörök |
5,6 |
42,2 |
Balatongyörök-Balatonederics |
5 |
47,2 |
Balatonederics-Szigliget |
6 |
53,2 |
Szigliget-Balatonederics |
6 |
59,2 |
A balatonfenyvesi vasútállomástól az utunk Balatonmáriafürdő végéig, a vasúttal párhuzamosan futó kis forgalmú kerékpárbarát közúton vezet. Késő ősz lévén emberrel is alig találkoztunk, csak néhány üdülőtulajdonos jött le lombot égetni a nyaralójáb
a, a forgalom pedig szinte nulla volt.Megnéztük közelebbről is az újságokban már olvasott erősen apadó Balatont. Lehangoló volt látni a partról hogy milyen kicsi a tó vize. (Az északi parton a látvány nem ilyen ijesztő.) A kiépített kerékpárút Balatonmáriafürdő végétől kezdődik és eltart a Zala folyóig. Itt egy rövid szakaszon a főúton kell menni, de ottjártunkkor már építették ezt a részt is, és a látványból ítélve még a tél beállta előtt elkészült. A Fenékpusztai vasúti megállótól ismét az újonnan épül
t kerékpárúton lehet kerekezni. Keszthelyen egy rövid pihenőt tartottunk, de sajnos az idő rövidsége miatt a Helikon kastélymúzeum megtekintése elmaradt. Ilyen sorsra jutott a nézelődésre szintén érdemes balatonedericsi Afrika Múzeum.A neves Afrika vadász
Nagy Endre itt hozta létre az Afrika Múzeumot, ahol trófeáit, tanzániai gyűjteményét, csont és fafaragványokat, állatbőröket, afrikai törzsek kultikus tárgyait helyezte el. Mellette a szafari parkban afrikai állatokat, tevét, bivalyt, zebrát láthatunk természetes környezetben.Gyenesdiás, Vonyarcvashegy érintésével a kis zöld táblákat követve már messziről látható a Szent Mihály domb a falu keleti végén. Megéri a fáradtságot, hogy feltoljuk a kerékpárjainkat a kis kápolnához. Csodálatos panoráma tárul a szemünk elé. A legenda szerint 1739-ben 46 halász rekedt egy jégtábla tetején, a tó közepe felé sodródva. A halászok fogadalmat tettek, ha megmenekülnek, kápolnát emelnek a dombon. A szél egy idő után megfordult és partra segítette a jégtáblát. Valószínű, hogy csak átépítésről, vagy bővítésről lehetett szó, hisz több mint száz éve állt már ott kápolna.
Miután szemünk és lelkünk megtelt a természet ilyen csodájától, a kerékpárúton folytattuk az utunkat egé
szen Balatongyörök végéig, ahol egy rövid szakasz erejéig a ismét a közúton kerékpároztunk. Az Afrika Múzeum előtt már az idén átadott új kerékpárúton haladtunk ismét, most már egészen Szigligetig. Útközben vetettünk egy pillantást a balatonedericsi vasútállomásra, ahova vissza fogunk majd jönni. Szigligetre a meredek bekötőúton jutunk fel a Várhegyen épült templomhoz. Majd onnan a kerékpárokat tolva a vár alsó udvarához, a kerékpárokat otthagyva pedig a meredek gyalogúton a felső várba. A folyamatosan feltárt és épülő várból nagyszerű a körpanoráma, látni a Tapolcai medencét, kilátás nyílik a Badacsonyra és a távolban a Kab-hegy látható.A várat 1260-62 között a bencés rend építette, majd IV. Béla tulajdonába került. A középkorban királyi vár volt, és nemes családok várnagyként építették tovább. A török háborúk idején épült a most is látható Martonfalvay rondella. A várat mindvégig megvédték híres kapitányai - Török Bálint, a Tóti Lengyelek, Magyar Bálint -
ám a természettel ők sem bírtak, és 1697-ben villámcsapásban leégett. 1702-ben császári parancsra felrobbantották.Szigliget a magyar irodalom számos remekének szülőhelye. A XIX. század elején épült klasszicista Esterházy-kastély ma az Írók Alkotóháza. Védet parkjában 100 évnél idősebb faóriások vannak, az 520 fafajta közül 150 féle csak a fenyő.
Mire beteltünk a látvánnyal már besötétedett, ezért a visszafelé még hátralévő 6 kilométert - ami Balatonedericsig még hátra volt - nagy iramban kellett megtenni, hiszen 16 óra 36 perckor indult a vonat Balatonszentgyörgyre (kerékpárok a poggyászkocsiba), ahol a Nagykanizsáról induló vonatra - (kerékpárszállító vagon csatolva) - átszállva, 20 óra 43 perckor megérkeztünk a Déli pályaudvarra.