Salzkammergut

Fotó album

Földrajzi tekintetben Salzkammergutnak a Mondsee, a Wolfgangsee, az Attersee, a Traunsee, a Hallstattersee, az Altausseersee, a Toplitsee és a Traun folyó völgyének összességét nevezzük. A közhiedelemmel ellentétben Salzkammergut nem csak az ausztriai Salzburg tartomány része. Csupán 16 százaléka tartozik hozzá, a többi részén Felső-Ausztria, és Stájerország osztozik. A tóvidék kristálytiszta tavaival, folyóival és hegyeivel, valamint számtalan kikapcsolódást kínáló csodás lehetőségeivel, történelmi helyszíneivel, egyedülálló természeti kincseivel, Európa egyik legszebb vidékének számít. Mágnesként vonzza a kerékpározni, kirándulni, fürdőzni vagy éppen csak a természet szépségében gyönyörködni vágyó emberek tömegét. Mi is ennek az érzésnek a vonzásába kerültünk immár másodjára és harmadjára is, és tértünk vissza 11 év eltelte után ismét. Az első kerékpártúránk után a kerékpárosok földi paradicsomának neveztem Salzkammergutat és most sem járok messze az igazságtól, ha fenntartom akkori véleményemet. 2008-ban barátokkal, sátoros, kerékpártúra keretében kerekeztük körbe a tóvidéket. Most családostul kerekedtünk fel, hogy a Wolfgangsee keleti csücskében található Strobl városkából indulva kerékpározzunk, kiránduljunk a salzkammerguti tavak környékén. Az előzetes tervekben a legnagyobb tavak az Attersee, a Wolfgangsee, a Traunsee a Hallstattersee és a Mondsee felkeresése volt. Persze a terveink között szerepelt a kihagyhatatlan Bad Ischl meglátogatása, és tartaléknak még ott volt néhány kisebb tó körbe kerékpározása és városnézésnek Salzburg városa is. Nyilvánvaló volt, hogy egy hétbe ennyi program nem fog beleférni, de úgy terveztük, hogy majd a helyszínen döntünk mindenről, számolva a felmerülő újabb lehetőségekkel is.
Azonban ott jártunkkor és hazatérésünk utána is annyi szépség, élmény, kirándulási és kerékpározási lehetőség merült fel, hogy 2019-ben ismét visszatértünk. Újfent rengeteg élménnyel lettünk gazdagabbak, annyira jól éreztük magunkat, hogy 2020 nyarára megint foglaltunk magunknak szállást, hogy újabb részeit, természeti szépségeit fedezzük fel ennek a csodálatos vidéknek.
Csokorba gyűjtöttem az elmúlt két év néhány salzkammerguti kiránduló és kerékpártúra útvonalát. Ezeken a helyeken személyesen is jártam, így pontos információkat tudok megosztani a kedves olvasóval. GPS trackeket, itinereket és néhány mondatott az útvonalakról, fotóalbummal és videókkal színesítve.
Szállásunk a Wolfgangsee csücskében található Strobl városkában, a központtól és kikötőtől 1.5 kilométerre található EISL apartmanban volt, távol a nyüzsgéstől, csendes környezetben. Közeli étkezési és vásárlási lehetőségekkel. Mindenkinek csak ajánlani tudom, habár nehéz szabad időpontot találni, mert már a következő nyárra is alig van szabad időpont. A Stroblból induló kerékpártúrák a buszpályaudvar melletti P+R parkolóból indultak és ott értek végett.

Kerékpártúra a Wolfgangsee-tól indulva, megkerülve a Mondsee-t és vissza Strobl-ba (2018)

Útvonal: Strobl - Abersee - St. Gilgen - Winkl - Scharfling - St. Lorenz - Mondsee (város) - Loibichl - Pichl Auhof - Oberburgau - Scharfling - St. Gilgen - Abersee - Strobl (63 km)

Nehézségi fok: ***
Környezet, táj: *****

Strobl buszpályaudvaránál található parkolóból indulunk (47.716629, 13.485564).  Az útvonal majdnem végig a jó minőségű Salzkammergut Radweg kerékpárúton vezet. Strobl-t elhagyva egy 2 kilométeres, jól járható murvás szakasz veszi kezdetét, majd újra aszfalton tekerhetünk. A St. Gilgen és Scharfling közötti szakasz a robogó szakasz, itt közúton hosszú lejtőn kell kerékpározni. Elérve a Mondsee-t ismét kerékpárúton tekerhetünk. Plomberg-nél véget ér a kerékpárút és balra kanyarodunk St. Lorenz felé. Kisforgalmú közúton követjük a Salzkammergut Radweg táblákat egészen Mondsee városka határáig. Onnan ismét kerékpárúton tudunk tekerni. Érdemes kitérőt tenni az óvárosba, majd visszatérni a tóval párhuzamosan futó kerékpárútra. Loibichl után kb. 500 métert ismét a közúton kell megtenni. A part mellett kanyarogva következik néhány rövid, de közepesen meredek emelkedő, majd egy hosszabb gurulás. Ezzel egy darabig el is felejthetjük az emelkedőket. A Mondsee keleti csücskét elérve egy 1200 méter hosszú csak kerékpárosok számára készült alagútban vezet a kerékpárút. Az alagútból kiérve kisforgalmú közúton haladunk tovább. Scharflingot elérve a reggeli robogó szakaszon most visszafelé, az emelkedőn kell felkapaszkodni St. Gilgenbe. Scharflingtól az útvonal ugyanaz, mint reggel csak most ahol gurultunk ott emelkedik, ahol emelkedett most gurulunk. Az emelkedő kihívás elé állítja a kerékpárost. A hegymenet végén tarthatunk egy pihenőt az út mellett elterülő aprócska tónál, a Krottensee-nél. Érdemes fürdőruhát is elrakni az úticsomagba, mert remek fürdési lehetőség kínálkozik a Mondsee vizében a Loibichl Badeplatz-nál és az aprócska Krottensee vizében. Innen már csak lefelé vezet az út St. Gilgenbe. Érdemes kicsit eltávolodni a kerékpárútról és körbejárni a szép színes házakat, a városházát, a templomot, a temetőkertet és a kikötőt. A kitérő után a már ismert útvonalon érkezünk vissza Stroblba.

Download GPS track fileItiner

Kerékpártúra a Strobl - Bad Ischl - Hallstattersee - Bad Ischl - Strobl útvonalon (2018)

Útvonal: Strobl - Bad Ischl - Lauffen - Bad Goisen - Steeg - Winkl - Hallstatt - Steeg - Bad Goisern - Bad Ischl - Strobl (74 km)

Nehézségi fok: ***
Környezet, táj: *****

Strobl buszpályaudvaránál található parkolóból indulunk (47.716629, 13.485564). Az útvonal a Salzkammergut Radwegen vezet. Jobbára kisforgalmú közúton, kerékpárúton. A  Hallstattersee partján található Uferwirt Seeraunz étteremtől 3,5 kilóméteres szakaszon és a visszafelé vezető úton az Ischl folyó partján Pfandl és Ramsau között 2,5 km hosszan murvás úton kell haladni. A terepviszonyok változatosak. Az első 15 kilóméteren néhány kisebb-nagyobb, de rövid emelkedőt kell leküzdeni. A Bad Ischl-től Ufervirt Seeraunzn-ig sík terepen tekerünk, néha az országút mellett vezető kerékpárúton, néha pedig a falvakon át vezető utcácskákban. Untersee-t elérve megérkezünk a Hallstattersee partjára, innentől a tó és a hegyoldal közé beszorított keskeny úton kerékpározunk. A tóparti étteremtől egy meredekebb szakasz kezdődik, ami rövidesen egy kanyargó lejtőbe vált át. Óvatosan a murvás lejtőn! Hamarosan megérkezünk a sziklafal oldalára függesztett kerékpáros hídhoz. A tó felett lebegve kelünk át rajta. Régebben ez a híd nem létezett így megkerülni sem lehetett a Hallstattersee-t. Hallstatt vasútállomáshoz érkezve ismét sima burkolaton tekerhetjük a pedálokat. Obertraun és Winkl településeken keresztül rövidesen megérkezünk a turistáktól hemzsegő Hallstattba. A kerékpárút útvonala a nyüzsgő kisvároson keresztül vezet. A kerékpárokkal csak tolva lehet közlekedni. Magunk mögött hagyva a tömeget a közúton folytatódik az út. Figyelem! Fokozottan forgalmas szakasz. Steeg-től visszatérünk a kerékpárútra és Lauffennél a Traun folyón átkelve a bal partján kerékpározva érkezünk vissza Bad Ischlbe. Innen a Stroblba vezető útvonalnak egy másik változatán, az Ischl folyó mellett vezető úton térünk vissza Strobl-ba.

Néhány javaslat a tapasztalatok alapján:
A táv 48 km-re rövidíthető, ha Bad Ischl ingyenes parkolójából indulunk, és ott fejezzük be a túrát. (47.7047279, 13.6097639)
Ha el akarjuk kerülni a Hallstattersee mellet vezető szakaszt, akkor érdemes vonattal visszautazni Obertraun Dachsteinhöhlen Bahnhof állomástól Bad Ischlbe. Így még többet rövidíthetünk az útvonalon, és nem kell kétszer ugyanazt az útvonalat bejárni egy szakaszon.

Látnivalók: Bad Ischl, Hallstatt megannyi nevezetessége. Egy jó tanács: lehetőleg ne hétvégén menjünk, mert akkor még a szokásos tömegnél is sokkal többen látogatják ezeket a helyszíneket.
Érdemes fürdőruhát is elrakni az úticsomagba, mert remek fürdési lehetőség kínálkozik az Obertrauni strandnál.

Itiner

Kerékpártúra a Wolfgangsee körül (2018)

Útvonal: Strobl - St. Wolfgang - St. Gilgen - Strobl (28 km)

*****

Strobl buszpályaudvaránál található parkolóból indulunk (47.716629, 13.485564). Az útvonal kisgyermekes családoknak is ajánlható, végig kerékpárúton vezet. Megkerüljük a Bürgl hegyet és így érkezünk a turistákkal zsúfolt St. Wolfgangba. Innen indul a Schafbergbahn, ami a Schafberg csúcsára viszi a kirándulókat. A tavat nem lehet teljesen körbe kerékpározni, Ried-ig van kerékpár és közút. A tó túlsó partjára a St. Wolfgang és Reith között közlekedő, gyalogosok és kerékpárosok számára használható komppal lehet átkelni. A komptól 8 kilométerre található a Wolfgangsee egyik nevezetes települése St. Gilgen, szép házakkal és Mozarthoz kapcsolódó emlékekkel. A visszafelé vezető úton egy darabon a már bejárt szakaszon a közút mellett vezető kerékpárúton, majd egy erdőn keresztül és végül a Forsthub és Strobl közötti 2 kilométeres jól járható murvás szakaszon kerékpározunk. Az út mellett található kilátónál vethetünk egy pillantást a tóra és a szemben magasodó Schafberg csúcsára. A kilátótól már csak egy ugrás az indulási pont.

Látnivalók: St. Wolfgang és St. Gilgen nevezetes épületei. Érdemes erre az útra is fürdőruhát elrakni az úticsomagba, mert remek fürdési lehetőség kínálkozik útközben.

Download GPS track fileItiner

Kerékpártúra a Traunsee mellett (2018)

Útvonal: Gmunden - Traunkirchen - Ebense am Traunsee - Bad Ischl (38 km)

****

Bad Ischl ingyenes parkolójából indulunk, és ott is fejezzük be a túrát. (47.7047279, 13.6097639). A parkolóból a Traun folyó partját követő kerékpárúton közelíthetjük meg Bad Ischl vasútállomását. Itt a kerékpárokkal vonatra szállva Gmundenig utazunk. 45 perces vonatozás után megérkezünk a célállomásunkra. A vasútállomástól a forgalmas közúton legurulunk a Traunsee partjára és onnantól a kerékpárúton haladunk mindaddig amig visszaérkezünk Bad Ischl-be. Az útvonal jó minőségű, sík terepen a Traunsee és Traun folyó partján, néhol a közúttal párhuzamosan vezet.

Látnivalók: Gmundeni kikötő, a Gmundeni városháza, az Orth kastély. Traunkirchenben a sziklacsúcson álló Johanneskapelle, valamint ha még nem jártunk Bad Ischlben, akkor annak nevezetes épületeit, beleértve Zauner cukrászdát a Kaiservilla-t, és a Traun partján álló Lehár villát, stb. Érdemes erre az útra is fürdőruhát elrakni az úticsomagba, mert remek fürdési lehetőségek kínálkoznak útközben Altmünsterben és a csodálatos környezetben fekvő Traunkircheni szabadstrandon.

Download GPS track fileItiner

Kerékpártúra a Postalm panorámaúton (2018)

Útvonal: Strobl - Postalm Panoramahütte, P3 parkoló - Strobl (30 km)

Környezet, táj: *****

Strobl buszpályaudvaránál található parkolóból indul a kerékpártúra útvonala (47.716629, 13.485564).  A Postalm Panoramastrasse, hajtűkanyarokkal és hosszan elnyúló emelkedőkkel tarkított útvonal. A panorámaút a kerékpárosoknak ingyenes az autóval közlekedőknek viszont díjköteles. Az első 5 kilométer még enyhén emelkedik, de a díjkaputól már ízelítőt kapunk az előttünk álló kihívásból. Néhol kanyonszerű sziklafalak között máskor pedig a hegycsúcsra kapaszkodó szerpentinen vezet az út. A csúcson található P3 parkolóból pazar kilátás tárul a szemünk elé. Az Alpok legnagyobb egybefüggő alpesi legelőjén állunk. A visszafelé vezető út egy soha véget nem érő gurulásnak tűnik.

Látnivalók: A parkolótól 300 méterre található a Postalmkapelle és a Historische Postalmhütte.

Download GPS track fileItiner

Kirándulás a Bürgl panorámaúton (2019)

Útvonal: Strobl - Bürgl Panoramarundweg - Strobl (6 km)

Környezet, táj: *****

Strobl buszpályaudvaránál található parkolóból indul a séta (47.716629, 13.485564).  A templom felé, a Bahnstrasse-n és a Bürglstrasse-n, a tóparti sétányon keresztül jutunk el sétaút kapujához, amely a Strobl végét jelző tábla után balra található. A panorámaút a Wolfgangsee partján vezet, kilátással a környező hegyekre, Strobl településre és St.Wolfang-ra. Utunkat padok és információs táblák kísérik, melyek ismeretekkel szolgálnak a Wolfgangsee-ről és környékéről. Tovább haladva hosszú, fából készült sétányon folytatjuk az utunkat, amely közvetlenül a Wolfgangse felett van a sziklára függesztve. A félsziget északi oldalán egy rövid erdei szakaszon sétálunk, míg el nem érjük a Bürgl hátsó felén vezető kerékpárutat. Ezen sétálunk vissza Strobl-ba.

Látnivalók: Strobl templom és sétány. Csodálatos panoráma a Wolfgangsee-re.

Itiner

Kerékpártúra a Wolfgangsee körül (2019)

Útvonal: Strobl - hajóval Fürberg - Aich - St. Gilgen - Strobl (17 km)

Környezet, táj: *****

Ez az útvonal annyiban különbözik a 2018-as útvonaltól, hogy Strobl-ból hajóval utazunk Fürberg-be és onnan folytatjuk a tó körüli kerékpározást. Az útvonal kisgyermekes családoknak is ajánlható, végig kerékpárúton vezet. Strobl buszpályaudvaránál található parkolóból indulunk (47.716629, 13.485564) a templom felé és a tóparti sétányon keresztül jutunk el a kikötőbe. Itt a menetrend szerint közlekedő hajóval utazunk Fürberg-ig. Ott ismét nyeregbe pattanunk és egy kisebb emelkedőn megkerüljük a Saurüssel hegyet. Magunk mögött hagyva az emelkedőt megérkezünk az Aich-ben található Európa kolostorhoz. Innen begurulunk St. Gilgenbe és a már ismert 2018-as útvonalon jutunk vissza Strobl-ba.

Látnivalók: A hajóút során a környező hegyek csodálatos panorámája, a teljesen belátható Bürgl panorámaút, a környező települések látványa. St. Gilgen nevezetes épületei. Érdemes erre az útra is fürdőruhát elrakni az úticsomagba, mert most is kínálkozik lehetőség fürdeni útközben.

Download GPS track fileItiner

Kirándulás a Zwölfernhorn panoráma körúton és a Schwarzensee körül (2019)

Útvonal: Zwölfernhorn Panorama Rundweg (4 km) Schwarzensee körtúra
(4 km)

Környezet, táj: *****

A két sétaút a Zwölfernhorn és a Schwarzensee, egymástól 19 kilométer távolságra és 20 perc autóútra található, így egy nap alatt mindkettő bejárható. A Schwarzensee partján két remek éttermet találunk, ahol éppen ebédelhetünk is, ha kedvünk szottyam.
Zwölferhorn Seilbahn völgyállomás parkoló koordináta: 47.763563, 13.364621
A kirándulás a Zwölferhorn felvonó hegyi állomásától indul. Jobbra indulunk. Végig a Pillstein- Panoram - Rundweg jelzésű táblákat követjük.  Egy forgó kaput követően elérjük az Arnika Hütte-t. A sétaút enyhén lejteni kezd, majd egy elágazást követően felfelé gyalogolunk. Elhaladunk a Rosshütte mellett, ami inkább pajtának látszik. Néhány perces felfelé gyaloglás követően kitárul a panoráma. Messzire ellát a tekintet. A távolban égbeszökő csúcsok, alattunk a felhő takarta Wolfgangsee, és a Schafberg csúcsa. Innen már lefelé ereszkedünk. A visszavezető úton mielőtt ismét a felvonóba szállnánk érdemes felkapaszkodni, az 1522 méter magasan található kilátóplatformra. Innen 360 fokos a panoráma.
Schwarzensee parkoló koordináta: 47.746638, 13.504267
A Schwarzensee-t körbe sétálni kellemes, festői környezetben vezető séta. Ha az előző sétánk után megéheztünk, akkor most a parkolóból balra induljunk és a kavicsos úton néhány perces séta után megérkezünk a két étteremhez. A tó partját követő kavicsos úton sétálva elhaladunk egy nomád sátortábor mellett. A tó északi csücskét elérve sétánk legszebb részéhez érkezünk. A csücsköt megkerülve elérjük a túlsó partot. Innen már a tó felett az erdőben vezető aszfaltozott úton sétálunk vissza a parkolóba.

Download GPS track fileItiner

Kerékpártúra a Mondsee körül, kitérő az Atterseehez (2019)

Útvonal: Mondsee (város) - Loibichl - Pichl Auhof - Oberburgau - Unterach am Attersee - Scharfling - Plomberg - St. Lorenz - Mondsee (32 km)

Nehézségi fok: **
*****

Az útvonal jobbára kerékpárúton, kisforgalmú közúton vezet. Az indulást követően, aki még nem járt itt érdemes kitérőt tennie az óvárosba, majd visszatérni a tóval párhuzamosan futó kerékpárútra. Loibichl után kb. 500 métert a közúton kell haladni. Jobbra letérve a közútról a part mellett kanyarog az út. Néhány rövid, de közepesen meredek emelkedő következik, majd egy hosszabb gurulás. A közúton tovább haladva ezzel egy darabig el is felejthetjük az emelkedőket. A Mondsee keleti csücskét elérve, az Attersee felé vesszük az irányt és az enyhén lejtős úton jutunk el az Attersee partjára. Visszafelé ezt a 2.5 kilométeres szakaszt emelkedőn kell megtenni. A Mondsee keleti csücskéhez visszatérve a partvonalat követjük majd egy hosszú csak kerékpárosok számára készült alagútban kerékpározunk. Az alagútból kiérve kisforgalmú közúton haladunk tovább Scharflingig. Itt kezdődik ismét a kerékpárút ami Plombergig a Mondsee partján kanyarog. Plomberg-nél véget ér a kerékpárút és balra kanyarodunk St. Lorenz felé. Kisforgalmú közúton követjük a Salzkammergut Radweg táblákat. 3 kilométer megtétele után visszaérünk a tó mellé és a kerékpárúton tekerjük a pedálokat egészen a parkolóban hagyott autóig. Parkoló koordináta (47.850833, 13.345833)

Látnivalók: Mondsee óvárosán kívül nincs különösebb épített emlék, ami említésre érdemes. A szép táj miatt érdemes elidőzni az Attersee partján, a Mondsee kerékpáros alagutjának kilátópontjainál. Erre az útra is érdemes fürdőruhát készíteni az úticsomagba, mert útközben a Mondsee-ben és az Atersee-ben is fürdésre nyílik lehetőség.

Itiner

Kerékpártúra a Schwarzenseehez (2019)

Útvonal: Strobl - Russbach - Schwarzensee - Russbach - Strobl (19 km)

Nehézségi fok: *****
Környezet, táj: ****

Strobl buszpályaudvaránál található parkolóból (47.716629, 13.485564) indul az emelkedők miatt, kihívással felérő kerékpártúra. Strobl/Weissenbach felé indulunk a Salzkammergut Radwegen. Az első 5 kilóméteren csak néhány kisebb emelkedő színesíti az útvonalat, mintegy bemelegítésképpen. Russbachtól következnek az igazi emelkedők. Az út melletti tábla már előre jelzi a 17%-os emelkedőt, amit több, de nem sokkal kevésbé meredek követi. Így megy ez 3 kilométer hosszan mikor megérkezünk a Schwarzensee parkolójába. A tavat megkerülő úton jobbra indulunk. A tópart fölött magasadó, a partvonalat követő erdei aszfaltozott úton kerékpározunk tovább, mígnem elérünk egy alpesi legelőhöz. Az elágazásnál balra tartva követjük a partot, most már kavicsos úton. Ezen érkezünk meg a tóparton álló éttermekhez, majd egy rövid emelkedőn feltekerve érünk vissza a parkolóba. Ismét a csúcson vagyunk, innentől 7 kilométer hatalmas gurulás és néhány kilométer megtétele vár ránk a mellékutak mellett elszórtan álló gazdaságok között mielőtt visszaérkezünk Stroblba.

Download GPS track fileItiner

Kirándulás a Postalm R3 útvonalán (2019)

Útvonal: R3 túraútvonal (5 km)

Környezet, táj: *****

A túra útvonala a legnagyobb összefüggő alpesi legelő területén vezet. A hegycsúcsra vezető fizetős autóutat számtalan hajtűkanyarral tűzdelt festői útvonalon tesszük meg. Szinte minden kanyarban legszívesebben megállna az ember fényképezni. A Postalm csúcsán 1350 méter magasan található P3-as parkolóból indulunk. A csúcsról számos útvonal indul. Különböző hosszúságú és nehézségű túraútvonalak. A kirándulás az R3-as útvonalon vezet. Kisgyermekes családok is nyugodtan nekivághatnak a távnak. Széles kavicsos utakon sétálunk. Érintjük a Weisleralmhütt-t, Schafberblickhüt-tt, Erlbachhütte-t, Thoralmhütte-t, a Historische Postalmhüttét és a Postalmkapelle-t. A vállalkozó szelleműek az Erlbachhütte-től egy ösvényen kitérőt tehetnek a 2 km-re található Weislerhorn csúcsára.